Nowa, szybka metoda wykrywania E. coli
01.02.2008
Escherichia coli jest jednym z mikroorganizmów wskaźnikowych, obecność tej bakterii w wodzie świadczy o zanieczyszczeniu. Tradycyjna metoda wykrywania E. coli jest dosyć czasochłonna, potrzeba kilku dni, by namnożyć bakterie, dlatego znalezienie nowego, szybszego sposobu jest takie ważne. Japońscy naukowcy wykorzystali do tego celu specjalnie zmodyfikowane fagi. Najpierw u fagów T4 wyciszono gen kodujący lizozym, a do białkowego kapsydu przyłączono GFP (zielone białko fluoryzujące). Badania wykazały, że dzięki zmodyfikowanym fagom T4 jest możliwe wykrycie E. coli K12 w ciągu kilku godzin. Jednak ilość w ściekach i wodach naturalnych jest niewielka, co ogranicza możliwość zastosowania fagów T4 do diagnozowania stanu czystości tych wód. Dlatego w dalszych badaniach wykorzystano dwa inne fagi: IP008 oraz IP052, które wykazywały lepsze powinowactwo do E.coli. Fagi te również zostały zmodyfikowane, jednak tym razem dokonano insercji genu gfp do genu e, który kodował enzym lityczny. Tym sposobem wyciszono u fagów gen kodujący enzym lityczny, natomiast zaczęły one syntetyzować GFP. Okazało się, że wydajność fluorescencji bakterii zainfekowanych tak przygotowanymi fagami nie jest wystarczająca, by efektywnie wykrywać bakterie. Dodatkowo przyłączono więc jeszcze GFP do kapsydu fagów, uzyskując fagi IP008e-/2xGFP i IP052e-/2xGFP. Ta modyfikacja pozwoliła wreszcie na efektywne i szybkie wykrywanie E. coli w ściekach i wodach naturalnych.

Namura M. et al. „Detection of Escherichia coli with Fluorescent Labeled Phages…”, Biotechnol. Prog., Jan. 29, 2008.