Niewielkie różnice genetyczne moga nieść ogromne konsekwencje
21.01.2008
Badania prowadzone przez naukowców z McGill University ukazały że wystarczą małe różnice pomiędzy jednostkami na poziomie DNA aby powstały olbrzymie różnice w sposobie produkcji białek przez geny. To one są odpowiedzialne za ogromną ilośc róznic fizycznych pomiędzy osobnikami. Te badania rozwiązują częć tajemnicy tego, w jaki sposób relatywnie mała liczba róznic w sekwencji DNA kodującej białka może być odpowiedzialna za olbrzymią róznorodność fenotypową. Wcześniej zostało to ukazane jako indywidualne różnice w sekwencji DNA zwane polimorfizmem pojedynczego nukleotydu (SNP). Jeśli doda się wszystkie snipy (SNP) do siebie można się spodziewać że dwa osobniki będą się różnić w ponad milionie pozycji. A więc mamy milion lub więcej małych różnic które odrózniają nas od siebie nawzajem, a wkrótce cięzko będzie wyjaśnić tę róznorakośc fenotypową tylko za pomocą kodowanych białek. Zademonstrowano, że naturalne działanie mRNA, jest genetycznie kontrolowane przez te snipy. SNP w każdeym osobniku kieruja zmianami w procesie splicingu (wycinania intronów) a w rezultacie w produkcji drastycznie rózniących się od siebie form białek.

www.sciencedaily.com , Dr. Jacek Majewski, Dr. Tony Kwan, Dr. Tom Hudson, Adapted from materials provided by McGill University;