Naukowy hit roku: Komórki macierzyste ze skóry ochotnika
09.01.2008
Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda dowiedli, że można wyhodować dowolne tkanki z komórek skóry. To był największy tegoroczny hit wśród odkryć naukowych związanych z medycyną. Japończycy ogłosili, że udało im się uzyskać komórki macierzyste z fibroblastów, komórek występujących w skórze. Teraz naukowcy amerykańscy uczynili kolejny krok naprzód w tej dziedzinie. Uzyskali cenne komórki nie z komórek skóry hodowanych w laboratorium, jak Japończycy, ale z pobranych bezpośrednio od człowieka. Tym samym udowodnili, że komórki macierzyste można uzyskać ze skóry każdego z nas. Doświadczenia przypominały przeprowadzone przez Japończyków z Uniwersytetu w Kioto.
Naukowcy wprowadzili do komórek skóry, czyli tzw. fibroblastów, specjalnie dobrane geny: Oct4, Sox2, Klf4 oraz c-Myc. Operacja cofnęła fibroblasty w rozwoju do etapu, kiedy nie były jeszcze fibroblastami. Aby przeprowadzić operację, wystarczą trzy geny: Oct4, Sox2 oraz jeden z dwóch – Klf4 lub c-Myc, do wyboru. Jednak jeżeli użyjemy wszystkich czterech, proces cofania biologicznego zegara będzie bardziej wydajny. Komórki skóry stały się na powrót komórkami macierzystymi, z których powstać może nie tylko skóra, ale też inne tkanki, np. nerwy lub mięśnie. Takie właśnie komórki, nazywane pluripotentnymi, składają się na kilkudniowy ludzki zarodek. Naukowcy uważają, że w przyszłości lekarze będą mogli za pomocą komórek macierzystych walczyć z groźnymi chorobami, a także hodować organy gotowe do przeszczepu. Pomimo uzyskania komórek macierzystych ze skóry ochotnika, nie oznacza to, że już można za ich pomocą tego ochotnika leczyć. Ryzyko jest wciąż zbyt duże, choćby dlatego że zmieniające funkcjonowanie komórki geny były wprowadzane do fibroblastów przez wirusy, a dokładniej retrowirusy. Zmieniają one DNA komórki, do której wnikają, i te zmiany nie zawsze są w pełni przewidywalne. Wirus może zablokować działanie jakiś ważnych genów lub spotęgować aktywność innych. Dlatego naukowcy pracują teraz nad innymi metodami wprowadzania genów do komórek.

Park IH, Zhao R, West JA, Yabuuchi A, Huo H, Ince TA, Lerou PH, Lensch MW, Daley GQ; Reprogramming of human somatic cells to pluripotency with defined factors;