Naukowcy z Uniwersytetu Edynburskiego podjęli się badań określających wpływ dwujęzyczności na rozwój i cechy poznawcze ludzkiego mózgu. Odniesienie stanowiła grupa badawcza, składająca się z 853 uczestników (11 lat), u których badano poziom inteligencji.Ponownie pomiary przeprowadzono w latach 2008-2010. Ocena opierała się o trzy zmienne: wiek rozpoczęcia nauki języka, liczba języków oraz częstość użytkowania.
Podczas prowadzonych badań nie wykryto negatywnego wpływu wielojęzyczności w okresie dziecięcym na zdolności poznawcze, czy też występowanie zaburzeń w wieku podeszłym. Zaobserwowano natomiast wiele pozytywnych skutków nauki języków obcych. Efekty badań nad dwujęzycznością wskazywały większy wpływ w przypadku czytania, płynności werbalnej i ogólnego ilorazu inteligencji. Mniejsza interakcja występowała w przypadku pamięci, rozumowania i szybkości przetwarzania informacji.
Ucząc się języków bez względu na wiek wpływamy pozytywnie na działanie naszego mózgu. Nauka poprawia przekaźnictwo elektryczne pomiędzy komórkami nerwowymi. Skutkuje to w późniejszym wieku zmniejszonym w porównaniu do osób nieposługujących się językiem obcym, zmniejszonymi zdolnościami percepcyjnymi i poznawczymi. Na pracę mózgu w podeszłym wieku nie ma również wpływu inteligencja w wieku dziecięcym, status społeczno-ekonomiczny oraz płeć. Nauka języków
u osób starszych opóźnia, a nawet zapobiega w powstawaniu demencji.
Prowadząc analizę zaobserwowano, że wiek, w którym podjęto naukę obcego języka nie wykazywał różnic w pozytywnym wpływie na pracę mózgu. Nauka w młodym wieku jak i w starszym w takim samym stopniu wpływa na zahamowanie „starzenia się” komórek nerwowych. Pomimo podeszłego wieku umiejętność czytania, płynność w mowie oraz inteligencja były większe niż w przypadku osób, które nie posiadły znajomości języków obcych.
Badania dowiodły również mała różnicę pomiędzy aktywną i pasywną znajomością języków obcych. Związane to było z niską częstotliwością używania języka, która także wykazuje wpływ na pracę mózgu. Jednakże znajomość języków, nawet ta bierna, pozostawia trwałe funkcje poznawcze,
co wpływa pozytywnie na mózg człowieka.
W dzisiejszych czasach każdy uczy się obcego języka, często nie zaprzestając na jednym, poszerzając swoje horyzonty. Nauka języka obcego odbywa się już w szkole, często również poprzez kontakty z obcokrajowcami oraz wyjazdy za granicę. Badania te pokazują, że nauka nie tylko pozwala nam się rozwijać, lecz zapobiega lub opóźnia występowanie schorzeń skorelowanych z wiekiem podeszłym. Dzięki nabywaniu i posługiwaniu się językami rozwijamy również swoje zdolności poznawcze oraz podnosimy poziom inteligencji.
Wniosek jest jeden: uczmy się języków obcych.
KOMENTARZE