Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Nauka języków obcych
02.07.2014 , Tagi: mózg, języki obce, inteligencja
Nauka języków obcych
Nauka języków obcych, tak ważna w dzisiejszych czasach, wspomaga pracę naszego mózgu. Jak donoszą badania naukowe poprzez taki trening podnosimy poziom inteligencji oraz co najważniejsze opóźniamy proces starzenia się tego organu.

Naukowcy z Uniwersytetu Edynburskiego podjęli się badań określających wpływ dwujęzyczności na rozwój i cechy poznawcze ludzkiego mózgu. Odniesienie stanowiła grupa badawcza, składająca się z 853 uczestników (11 lat), u których badano poziom inteligencji.Ponownie pomiary przeprowadzono w latach 2008-2010. Ocena opierała się o trzy zmienne: wiek rozpoczęcia nauki języka, liczba języków oraz częstość użytkowania.

Podczas prowadzonych badań nie wykryto negatywnego wpływu wielojęzyczności w okresie dziecięcym na zdolności poznawcze, czy też występowanie zaburzeń w wieku podeszłym. Zaobserwowano natomiast wiele pozytywnych skutków nauki języków obcych. Efekty badań nad dwujęzycznością wskazywały większy wpływ w przypadku czytania, płynności werbalnej i ogólnego ilorazu inteligencji. Mniejsza interakcja występowała w przypadku pamięci, rozumowania i szybkości przetwarzania informacji.

Ucząc się języków bez względu na wiek wpływamy pozytywnie na działanie naszego mózgu. Nauka poprawia przekaźnictwo elektryczne pomiędzy komórkami nerwowymi. Skutkuje to w późniejszym wieku zmniejszonym w porównaniu do osób nieposługujących się językiem obcym, zmniejszonymi zdolnościami percepcyjnymi i poznawczymi. Na pracę mózgu w podeszłym wieku nie ma również wpływu inteligencja w wieku dziecięcym, status społeczno-ekonomiczny oraz płeć. Nauka języków
u osób starszych opóźnia, a nawet zapobiega w powstawaniu demencji.

Prowadząc analizę zaobserwowano, że wiek, w którym podjęto naukę obcego języka nie wykazywał różnic w pozytywnym wpływie na pracę mózgu. Nauka w młodym wieku jak i w starszym w takim samym stopniu wpływa na zahamowanie „starzenia się” komórek nerwowych. Pomimo podeszłego wieku umiejętność czytania, płynność w mowie oraz inteligencja były większe niż w przypadku osób, które nie posiadły znajomości języków obcych.

Badania dowiodły również mała różnicę pomiędzy aktywną i pasywną znajomością języków obcych. Związane to było z niską częstotliwością używania języka, która także wykazuje wpływ na pracę mózgu. Jednakże znajomość języków, nawet ta bierna, pozostawia trwałe funkcje poznawcze,
co wpływa pozytywnie na mózg człowieka. 

W dzisiejszych czasach każdy uczy się obcego języka, często nie zaprzestając na jednym, poszerzając swoje horyzonty. Nauka języka obcego odbywa się już w szkole, często również poprzez kontakty z obcokrajowcami oraz wyjazdy za granicę. Badania te pokazują, że nauka nie tylko pozwala nam się rozwijać, lecz zapobiega lub opóźnia występowanie schorzeń skorelowanych z wiekiem podeszłym. Dzięki nabywaniu i posługiwaniu się językami rozwijamy również swoje zdolności poznawcze oraz podnosimy poziom inteligencji.

Wniosek jest jeden: uczmy się języków obcych.

Źródła

Bak T.H., Nissan J.J., Allerhand M.M., Deary I.J; Does bilingualism influence cognitive aging?; Annals of Neurology, Jun 2014


Kave G., Eyal N., Shorek A., Cohen-Mansfield J.; Multilingualism and cognitive state in the oldest old; Psychol Aging 2008


​Bialystok E., Craik F.I., Freedman M.; Bilingualism as a protection against the onset of symptoms of dementia; Neuropsychologia 2007

KOMENTARZE
news

<Lipiec 2020>

pnwtśrczptsbnd
29
30
NutraFood Poland
2020-06-30 do 2020-07-02
Oznaczanie probówek PCR
2020-06-30 do 2020-06-30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
Newsletter