Najwnikliwsze spojrzenie w komórkę
10.12.2007
Już od dawna celem naukowców, było zobaczenie białek w ich naturalnym środowisku, a także zbadanie interrakcji z ich udziałem zachodzących bezpośrednio w komórkach. Wykorzystując zaawansowaną technologię mikroskopową zw. tomografią krio-elektronową (cryo-ET), naukowcy z Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL) po raz pierwszy przedstawili obraz białek odpowiedzialnych za kontakt między komórkami. W Nature opublikowane zostaną pierwsze trówymiarowe zdjęcia ludziej skóry ujawniące molekularną strukturę przypominającą „rzepy”, która łączy komórki. Nigdy wcześniej nie było możliwe zobaczyć tkanki w obrazie 3D w naturalnym stanie z tak wysoką rozdzielczością. Dzięki temu być może nastąpi zmiana wiele poglądów na intereakcje komórek. Dotychczas jedyne dostępne informacje dotyczące połóżenia białek i interreakcji zachodzących w komórce, opierały się na wykorzystaniu mikroskopii świetlnej w słabej rozdzielczości lub technik polegających na uprzednim usunieciu białek z ich naturalnego „środowiska”. Dr Frangakis i współpracownicy rozwinęli technikę zwaną krio-elektronową tomografią. Komórki są natychmiast mrożone w ich naturalnym stanie, a następnie oglądane przy użyciu mikroskopu elektoronowego. Tradycyjna mikroskopia elektoronowa wymaga odpowiedniego przygotowania próbki z wykorzystaniem różnych związków chemicznych lub pokrycia tkanki metalem. Procedura ta niszczy naturalną strukturę próbki. Krio-elektronowa tomografia, nie wymaga takich zabiegów, a 3D obraz kreowany jest przy przy użycia komputera. Naukowcy stosują tę technikę do obserwacji białek, które są kluczowe w integracji tkanek i organów tj. skóry czy serca, ale także odgrywających wążną rolę w proliferacji komórek. Na razie trwaja badania nad zakotwiczonymi w błonach kadherynami, ale możliwe są także badania innych systemow bez zaburzania naturalnych warunków ich działania.

A. Al-Amoudi, D. Castaño Díez, M.J. Betts, A.S. Frangakis; The Molecular Architecture of Cadherins in Native Epidermal Desmosomes; Nature