Molekularne Nożyczki - Sposób na Wirus HIV?
02.07.2007
Naukowcy z Instytutu Biologii Molekularnej Komórki i Genetyki Maxa Plancka w Dreźnie oraz Instytutu Wirusologii i Immunologii Eksperymentalnej im. Heinricha Pette osiągnęli to, czego nie udało się dokonać jeszcze nikomu na świecie - usunęli wirusa HIV z komórek. To dokonanie może okazać się olbrzymim krokiem naprzód w walce z tym wirusem i sposobem na wyleczenie milionów ludzi chorych na AIDS. Dotychczas badania dotyczyły prób in vitro na ludzkich komórkach wyhodowanych w laboratorium zainfekowanych wirusem HIV. Naukowcy zastosowali niezwykłe narzędzie - "molekularne nożyczki". Wykorzystano tutaj enzym Tre, dzięki któremu udało się usunąć materiał genetyczny wirusa HIV z ludzkich komórek. Cała idea tego rozwiązania opiera się na sprytnym obejściu jednego z głównych problemów, dla których wirus ten jest tak trudny do zwalczenia, a mianowicie: częste mutacje niektórych regionów w genomie wirusa. Udało się stworzyć takie "nożyce", które rozpoznają tylko specyficzne sekwencje w wirusowym materiale genetycznym - sekwencje te są odpowiedzialne za włączanie i wyłączanie genów, a same nie ulegają zmianom. Badania rozpoczęły się od stworzenia czynnika zdolnego do wycięcia wirusa HIV. W tym celu naukowcy dokonali wielu mutacji enzymu Cre, prowadzących do powstania enzymu Tre. Wyniki badań potwierdzono także w testach na myszach. Na dalsze rezultaty i wnioski należy jednak poczekać do momentu przeprowadzania badań klinicznych. Niemniej jednak odkrycie tej nowej, biotechnolgicznej metody, stwarza wielkie nadzieje na długo oczekiwany sukces w walce z wirusem HIV.

www.sciencemag.org