Mitoza a białko RASFF7
07.04.2008
Od dziś proces mitozy dzięki nowemu odkryciu naukowców z Bath będzie trudniejszy do pojęcia. Badacze zidentyfikowali nowe białko RASSF7, które jest zasadnicze do podziału komórkowego, a dokładniej proteina ta jest istotna w procesie tworzenia mikrotubul umożliwiających podział komórkowy. Mitoza jest to jeden z najważniejszych procesów w przyrodzie, a w aspekcie klinicznym istotny ze względu na niekontrolowane podziały komórek nowotworowych. Wiele środków stosowanych w walce z nowotworami, tj. Taxol działa na zasadzie blokady podziałów komórkowych, poprzez oddziaływanie na mikrotubule, dlatego białko RASSF7 w przyszłości mogłoby stanowić cel dla nowych preparatów. Podczas różnych faz mitozy skondensowane pary chromosomów przyłączają się do włókien mikrotubul, dzięki czemu siostrzane chromatyny rozdzielane są do przeciwległych biegunów komórki. Podział komórki zachodzi podczas cytokinezy, w efekcie dając dwie identyczne, siostrzane komórki. RASSF7 należy do ostatniego "zespołu białek" zaangażowanych w zarządzanie całym procesem. Bez białka RASSF7, mikrotubule nie mogą się odpowiedni wykształcić i podział komórkowy ulega zatrzymaniu. Przedstawione badania są pierwszymi dotyczącymi funkcji tego białka

University of Bath (2008, April 3). Mitosis Gets Harder Thanks To New Gene Discovery. /ScienceDaily/. Retrieved April 5, 2008, from http://www.sciencedaily.com­