MiRNA i zachorowalność na nowotwory
01.06.2007
Nowe dowody wskazują, że różnice w ekspresji niewielkich fragmentów niekodującego RNA, zwanego mikroRNA (miRNA), mogą wpływać na podatność na zachorowanie na nowotwory - podają naukowcy z Kimmel Cancer Center w Filadelfii.
MiRNA odgrywają ważną rolę w regulacji procesu rozwoju i różnicowania się komórek organizmu. Jednak, gdy są uszkodzone mogą przyczynić się do raka przez uruchamianie genów powodujących zmiany nowotworowe, bądź też hamowanie supresorów nowotworzenia. Tym samym, poprzez ekspresje miRNA uzyskano profile różnych typów raka u ludzi.
Aby się przekonać czy miRNA, mogą zwiększyć ryzyko występowania raka, naukowcy porównywali u mysz położenie genów podatnych na zmiany nowotworowe do rozmieszczenia miRNA. Okazało się, że miRNA występowały 1,5 razy częściej w regionach podatnych.
Badacze zidentyfikowali zmiany w sekwencjach DNA otaczających kilka mRNA, które były umiejscowione w pobliżu lub w samych regionach podatnych na zmiany nowotworowe. Porównywane były także regiony u mysz chorych i zdrowych. Wykazano, że siedem miRNA posiada różnice w sekwencjach między tymi obiema grupami, w tym 5 z nich dotyczyło zmian w obszarze promotora, wpływających na poziom miRNA, a tym samym decydującego o ryzyku wystąpienia raka.
Kolejne badania mają dotyczyć wpływu poziomu miRNA na ekspresję innych genów i regulację stabilności transkryptu RNA. Być może uda się też uzyskać odpowiedź na pytanie jaki poziom danego rodzaju miRNA ma związek z ryzykiem wystąpienia nowotworu.

www.eurekalert.org