Metanogeneza powoduje biodegradację w pokładach ropy naftowej
16.01.2008
Biodegradacja zachodząca w pokładach ropy naftowej dotyczy większości złóż, w różnych złożach stopień tej biodegradacji jest różny, jednak ma on wpływ na wydobywanie i oczyszczanie ropy naftowej, co z kolei powoduje zwiększenie kosztów tych procesów. Dlatego właśnie naukowcy zainteresowali się tym zjawiskiem i postanowili zbadać, czym może być ono powodowane. Wcześniej były hipotezy, iż zjawisko to jest związane z procesami tlenowymi, jednak najnowsze badania pokazały, że dominują tu procesy beztlenowe. Badano próbki ropy pobrane bezpośrednio ze złóż (specjalne studzienki) i analizowano, jakie związki chemiczne znajdują się w badanej próbce (analizowano zarówno składniki ciekłe jak i gazy). Okazało się, że skład związków chemicznych występujących w próbce jest podobny jak w przypadku próbek otrzymanych po przeprowadzeniu metanogenezy w warunkach laboratoryjnych. W próbkach tych przeważał metan. Metan, jak wiadomo, jest biopaliwem i odkrycie to pokazuje, że w przypadku złóż ropy naftowej, w której stopień biodegradacji jest bardzo wysoki, mimo wszystko warto się nimi zainteresować, gdyż mogą one być dobrym źródłem metanu. Zamiast ropy naftowej można uzyskać inny surowiec energetyczny. Opierając się na wynikach opisanych powyżej eksperymentów, można zacząć myśleć nad opracowaniem nowego procesu technologicznego pozwalającego na wydobywanie metanu z takich złóż.

Jones D.M. et al., „Crude-oil biodegradation via methanogenesis…”, Nature 451, 176-180.