Liczba badań na zwierzętach w Wielkiej Brytanii największa od 13 lat
03.08.2006
Zgodnie z nowymi danymi statystycznymi opublikowanymi przez brytyjskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, liczba procedur naukowych przeprowadzanych na zwierzętach laboratoryjnych w Wielkiej Brytanii wzrosła o 1,4 procenta, do 2,9 miliona w 2005 r.

Całkowita liczba jest najwyższa od 1992 r., ale wzrost ten można wyjaśnić większym wykorzystywaniem zwierząt genetycznie zmodyfikowanych, twierdzi rząd brytyjski. Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta zostały wykorzystane w prawie milionie procedur, ale dwie trzecie tych czynności dotyczy hodowli genetycznie zmodyfikowanego potomstwa potrzebnego do późniejszych doświadczeń. Zdecydowaną większość użytych zwierząt stanowiły myszy, szczury i inne gryzonie (84 procent), natomiast ryby i ptaki stanowiły odpowiednio osiem i cztery procent. Wykorzystanie psów, kotów, koni i innych zwierząt naczelnych stanowiło łącznie mniej niż jeden procent całości, nie mniej jednak wykorzystanie naczelnych wzrosło o 11 procent. W 2005 r. w 4 650 procedurach użyto ogółem 3 120 zwierząt naczelnych. Stanowi to 12-procentowy wzrost liczby zwierząt i 11-procentowy wzrost liczby procedur. Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wzrost ten wynikał "głównie z wykorzystania makaków do badań bezpieczeństwa i skuteczności produktów farmaceutycznych". Brytyjski Związek na rzecz Zniesienia Wiwisekcji (BUAV) wyraził swoje zaniepokojenie tymi statystykami: "Jest ironią losu, że ten wzrost wynikał z chęci zapewnienia bezpieczeństwa testowania leków w roku, w którym tragedia przy badaniu leków w szpitalu Northwick Park wykazała wyraźnie, jak mało skuteczne jest naprawdę wykorzystywanie zwierząt naczelnych w ten sposób" - stwierdzają autorzy oświadczenia. "Uświadomienie sobie tego wraz z rosnącym przekonaniem społeczeństwa i środowisk naukowych o cierpieniach zwierząt naczelnych w laboratoriach prowadzą do coraz większych nacisków na wprowadzenie całkowitego zakazu ich wykorzystywania. Ponad 150 członków Parlamentu podpisało parlamentarną petycję wzywającą do wprowadzenia całkowitego zakazu wykorzystywania zwierząt naczelnych w laboratoriach w Wielkiej Brytanii i UE." Ze swojej strony rząd brytyjski wskazuje na ogólny spadek liczby doświadczeń na zwierzętach w ciągu ostatnich 30 lat, mimo siedmioprocentowego wzrostu od 2000 r. Liczba badań toksykologicznych również znacznie zmalała w ciągu ostatnich 10 lat - stanowiły one 14 procent wszystkich procedur w 2005 r. w porównaniu z 25 procentami w 1995 r. Procedury nietoksykologiczne stanowiły około 86 procent procedur rozpoczętych w 2005 r. Główne obszary badań to badania immunologiczne, czynności badawczo-rozwojowe w dziedzinie farmaceutyki, anatomia i badania nad nowotworami. Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta wykorzystano w 957 000 procedur, co stanowiło 33 procent wszystkich procedur w 2005 r. Do około 96 procent tych doświadczeń wykorzystano genetycznie zmodyfikowane szczury. BUAV przekonuje, że wzrost powoływania do życia i wykorzystania zmodyfikowanych genetycznie zwierząt budzi zaniepokojenie. "Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta mogą być "nowinką", ale nadal pozostają one zwierzętami, nie ludźmi, bez względu na to, na ile manipulujemy ich genami. Daleko im do magicznego rozwiązania problemów związanych z poszukiwaniem metod leczenia ludzi na podstawie badania zwierząt i mamy nadzieję, że naukowcy wkrótce to zrozumieją" - czytamy w oświadczeniu. Naukowcy argumentują, że genetycznie zmodyfikowane zwierzęta w większości funkcjonują normalnie. John Martin, dyrektor ośrodka biologii naczyniowej i medycyny w University College London powiedział w wywiadzie dla gazety "Guardian", że mniej niż pięć procent genetycznie zmodyfikowanych zwierząt wykazuje jakiekolwiek różnice w wyglądzie lub długości życia w porównaniu ze swoimi niezmodyfikowanymi odpowiednikami. Były główny inspektor organu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nadzorującego laboratoria prowadzące badania na zwierzętach John Richmond, również stwierdził w rozmowie z gazetą "Guardian", że "Większości genetycznie zmodyfikowanych zwierząt nie da się odróżnić od normalnych." Dodał, że "Wyjątkowo zdarzają się genetycznie zmodyfikowane zwierzęta, których dobrostan w sposób oczywisty stwarza problemy." Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zwraca uwagę, że nowe techniki biologii molekularnej otwierają nowe obszary badań, co będzie prowadzić do większego wykorzystywania genetycznie zmodyfikowanych zwierząt. "Ponadto nowy pakiet przepisów zaproponowany w unijnej Białej Księdze Strategii Odnoszącej się do Środków Chemicznych [REACH] również będzie prowadził, jeśli zostanie uzgodniony i wdrożony, do wzrostu wykorzystania zwierząt do celów związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem człowieka" - ostrzega Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Komisja Europejska ma świadomość, że REACH prawdopodobnie doprowadzi do zwiększenia liczby doświadczeń na zwierzętach, i zobowiązała się do dokładnego przeanalizowania wszystkich propozycji związanych z badaniami na zwierzętach, aby ograniczyć je do niezbędnego minimum. REACH nakazuje także obowiązkowe dzielenie się danymi na temat wyników badań na zwierzętach i zaleca stosowanie metod alternatywnych tam, gdzie to tylko możliwe. Brytyjskie dane liczbowe dostępne są na stronie internetowej: http://www.homeoffice.gov.uk/science-research/animal-testing