"Lepkie" szczepionki przeciw S. aureus
11.09.2008
Ponad jedna trzecia populacji ludzkiej i wiele zwierząt są nosicielami Gronkowca złocistego (Staphylococcus aureus). Zazwyczaj występuje w formie formacji komórkowych pokrytych warstwą biofilmu zapewniającego komórkom ochronę przed działaniem antybiotyków

Infekcje Staphylococcus aureus mają różnoraki przebieg, od najlżejszych i najrzadszych objawiających się zaledwie przebarwieniami skóry, wrzodami czy infekcjami tkankowymi, po najcięższe zagrażające często życiu pacjenta.

W czasie wzrostu w postaci biofilmu bakterie produkują tzw. czynniki lepkości. Jeden z nich – PNAG został zastosowany jako antygen w badaniach Profesora Gerald’a Pier z Harvard Medical School w Bostonie. Podany w formie szczepionki nie wywołał on jednak u większości ludzi i zwierząt odpowiedzi immunologicznej która mogła by ich chronić przed nawrotami infekcji.

Dopiero na drodze manipulacji chemicznej odkryto inne formy wspomnianego cukru, które podawane w formie szczepionek zwierzętom dały pozytywną odpowiedź immunologiczną. Obecnie przygotowywanych jest kilka form szczepionek przeznaczonych do badań na ludziach.

Oprac.: Konrad Kowalski