Lentiwirusy w leczeniu uszkodzeń mięśnia sercowego
30.01.2008
Komórki macierzyste ludzkich embrionów (hESCs) mogą okazać się niezwykle ważne w naprawie mięśnia sercowego, poprzez wykorzystanie ich nieograniczonego potencjału do generowania kardiomiocytów (CMCs). Ponadto manipulacje genetyczne otrzymanych w ten sposób CMCs mogą stać się obiecującą techniką w leczeniu chorób mięśnia sercowego. Na dzień dzisiejszy indukcja różnicowania hESCs do CMCs jest niezwykle trudna i ciągle poszukiwane są jej skuteczne metody. Wektory indukujące ekspresję specyficzną dla komórek mięśnia sercowego mogą być ważnym narzędziem w manipulacji różnicowaniem hESCs. Ostatnio naukowcy podejmują próby wykorzystania w tym celu wektorów wirusowych. Do komórek macierzystych wprowadzono wektor lentiwirusowy (LVVs), zawierający promotor troponiny I (TNNI3) ludzkiej alfa-aktyny kardiomiocytów. Następnie badano predyspozycje tego wektora do skierowania ESCs w kierunku różnicowania w kardiomiocyty (CMC).Okazało się, iż wektory TNNI3-LVV skutecznie indukują specyficzną ekspresję genów i odróżnicowanie w kierunku linii kardiomiocytów, zarówno w komórkach macierzystych ludzkich, jak i szczurzych. Dane sugerują, iż TNNI3-LVVs są silnym narzędziem w manipulacji komórkami macierzystymi i mogą zostać wykorzystane w potencjalnej terapii uszkodzeń mięśnia sercowego.

A lentiviral vector with a short troponin-I promoter for tracking cardiomyocyte differentiation of human embryonic stem cells; P Gallo, S Grimaldi, M V G Latron