Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Wystawy EXPO to jedne z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń na mapie świata, porównywane skalą do Igrzysk Olimpijskich czy Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Łączą w sobie wątki gospodarcze, promocyjne, kulturalne i turystyczne. Choć pierwotne założenia imprezy zostały zachowane, to w kwestiach rozmachu i oprawy wszystko zmieniło się diametralnie od 1751 r., kiedy w Londynie zapoczątkowano tę inicjatywę. Wielobarwne, multimedialne, nowoczesne stoiska narodowe mają pokazywać unikatowość niemal każdego kraju globu oraz najbardziej znaczących organizacji. Trwające pół roku wydarzenie przyciąga różne grupy osób – rodziny, turystów, biznesmenów, najwyższe władze. Między 20 października 2020 r. a 10 kwietnia 2021 r. organizatorzy spodziewają się na pierwszej arabskiej wystawie EXPO 18 milionów gości z ponad 200 krajów, którzy złożą 25 milionów wizyt!

 

O Wystawie Światowej EXPO 2020

Będzie to wyjątkowa impreza przede wszystkim dla samych gospodarzy – Wystawa Światowa odbywa się w roku Złotego Jubileuszu – 50-lecia powstania Państwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które w końcu oczy świata będzie miało zwrócone w swoim kierunku i z pewnością będzie chciało zachwycić wszystkich swoim bogatym dziedzictwem kulturowym oraz potencjałem naukowym i gospodarczym.

EXPO 2020 zostanie zorganizowane pod hasłem: Connecting Minds, Creating the Future – Łącząc umysły, tworzymy przyszłość. Temat przewodni rozwijają trzy podtematy: Opportunity (Szanse), Mobility (Mobilność) i Sustainability (Zrównoważony Rozwój). Organizatorzy dokonali własnej interpretacji znaczeniowej podtematów:

• Opportunity – to hasło zakłada odnalezienie i odblokowanie potencjału i kreatywności, które drzemią w ludziach i w społeczeństwach, po to, by ukształtować lepszą przyszłość. Obejmuje takie obszary jak edukacja, zatrudnienie, nowe technologie, kapitał finansowy czy zarządzanie.

• Mobility – skupia się na mądrzejszym i bardziej efektywnym wykorzystaniu mobilności ludzi oraz wymiany dóbr i pomysłów. To hasło zakłada współpracę w takich tematach jak transport, podróże, badania, logistyka i łączność cyfrowa.

• Sustainability – to życie w zgodzie i równowadze z naszą planetą. Hasło zakłada innowacje i działania mające na celu ochronę ekosystemów, efektywne zarządzanie zasobami, ochronę środowiska naturalnego i ekosystemów w celu złagodzenia i przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

Poprzez wybór tematyki organizatorzy pragną podkreślić, że rozwiązanie największych globalnych problemów jest poza zasięgiem jednego państwa czy regionu, dlatego warto działać wspólnie, bez względu na szerokość geograficzną, bariery instytucjonalne czy różnice kulturowe, aby razem osiągnąć sukces.

 

Polska pokaże to, co ma najlepsze!

Czym zaskoczy odwiedzających Pawilon Polski na EXPO 2020 w Dubaju autorstwa warszawskiej firmy architektonicznej WXCA? Uwagę turystów przyciągać będzie kinetyczna rzeźba okalająca budynek i wizualizująca wędrujące ptaki. Cała architektura obiektu wykonuje gest zaproszenia: do odpoczynku w cieniu rozłożystego zadaszenia, wspólnej biesiady, kontemplacji, podróży przez różnorodne krajobrazy czy wspólnego słuchania muzyki. To jednak dopiero początek atrakcji. Niebanalny pawilon krok po kroku będzie odkrywał przed gośćmi tajemnice polskiej kultury, natury i technologii.

Organizatorzy EXPO 2020 w Dubaju już w haśle przewodnim zwracają uwagę na potrzebę międzynarodowej współpracy przy rozwiązywaniu globalnych problemów i mają nadzieję, że wystawcy potraktują światową ekspozycję jako platformę do wymiany idei. – Nasza koncepcja Pawilonu Polski świadomie wpisuje się w wiodące hasło przyszłej wystawy. Odwołując się do symboliki wędrujących ptaków, chcemy pokazać dynamikę rozwoju współczesnego świata, wymiany kulturowej, handlowej, migracji społecznych – mówi Marta Sękulska-Wrońska, współautorka projektu, partner w WXCA. Pierwszoplanowa kinetyczna rzeźba, ruch, gra światła, podmuchy powietrza i towarzyszący im szelest, będą stwarzać okazję do kontemplacji zjawisk przyrody, refleksji nad współistnieniem człowieka z naturą, przywodzić na myśl stado ptaków, żagle, łopoczące na wietrze liście, które symbolizują mobilność, integrację i zbiorową inteligencję. Twórcy pawilonu zgodnie przyznają, że wykorzystany przez nich motyw daje możliwość poprowadzenia pięknej, wielowątkowej opowieści o polskiej naturze, kreatywności, innowacyjności.

Punktem wyjścia do opowieści o nowoczesnej Polsce, ceniącej i umiejącej wykorzystać swe zasoby naturalne do tworzenia nowoczesnych technologii w warunkach współpracy międzynarodowej, jest pawilon wyobrażający chmurę ptaków w locie. Wystawa zaczyna się tak naprawdę jeszcze przed wejściem do głównego budynku, gdzie goście mogą zapoznawać się z polską naturą i inspirowanymi nią technologiami. Poszczególne elementy ekspozycji zachęcają do poznawania m.in. tradycji upraw i produktów ekologicznych, polskiego designu, nowoczesnych rozwiązań technologicznych i ekologicznych. W pawilonie nie zabraknie oczywiście strefy gastronomicznej z prawdziwymi polskimi wypiekami. Miejsce dla siebie znajdą też dzieci. Dla nich autorzy wyodrębnili przestrzeń edukacyjną, gdzie najmłodsi będą mogli eksperymentować np. z wydrukami 3D lub zgłębiać tajniki robotyki. Atrakcją będzie także przyrodnicza ścieżka edukacyjna z prezentacją różnego typu roślinności np. bagiennej, nadmorskiej, bieszczadzkiej. – Projektując polski pawilon, chcieliśmy utrwalić u zwiedzających obraz Polski jako źródła pięknej natury, pozyskiwanych z niej naturalnych produktów, solidnego, a także rzetelnego i skutecznego partnera w międzynarodowych działaniach – twierdzi Anna Dobek, współautorka projektu.

Architekci zaprojektowali budynek tak, by odwiedzający mogli doświadczać inspirującej wędrówki nie tylko wśród bogactw przyrody, ale także wielu przykładów zrównoważonego rozwoju i technologii sprzyjających środowisku. Sama budowa pawilonu świadczy o rozsądnym i optymalnym wykorzystaniu bardzo różnych zasobów. Dynamiczna bryła, składająca się z rozrastających się ku górze modułowych konstrukcji, tworzy otwartą przestrzeń, zachęcającą do zatrzymania się w cieniu rozległego zadaszenia. Dominującym materiałem wykończeniowym budynku jest drewno. W ten sposób architekci chcą też przybliżyć bogatą tradycję budownictwa drewnianego i kunszt polskiego rzemiosła. Sam obiekt po wystawie będzie można w łatwy sposób zdemontować i przewieźć do innego miejsca. – Proponując taką formę pawilonu oraz użyte w nim materiały, chcemy zachęcić do refleksji nad przetwarzaniem natury, relacją pomiędzy środowiskiem naturalnym i zbudowanym oraz rolą człowieka w ich kształtowaniu – dodaje Michał Czerwiński, współautor projektu z WXCA.

Nasz kraj będzie można poznawać wszystkimi zmysłami. Ścieżkę zwiedzania stanowić będą sekwencje zdarzeń, które zaangażują gości i zapewnią im intensywne doznania oraz wielowymiarowe doświadczenie bliskiego naturze, świadomego, zrównoważonego życia w Polsce. Elementy wystawy będą sprzyjać skupieniu, wprawiać odwiedzających w stan zaciekawienia, zachęcać do przyjęcia roli uważnego obserwatora i odkrywcy. Prowadzona opowieść nie raz zaskoczy pomysłowością, nowoczesnością, interaktywnością, bogactwem wiedzy czy współgraniem technologii z naturą.

Twórcami projektu koncepcyjnego Pawilonu Polskiego na EXPO 2020 jest zespół w składzie: arch. Marta Sękulska-Wrońska, arch. Szczepan Wroński, arch. Michał Czerwiński, arch. Anna Dobek, arch. Anna Majewska, arch. Paulina Kucharska, arch. Małgorzata Gilarska, arch. Piotr Łosek, a także Bellprat Partner, WSP Polska, WSP Middle East. Pawilon Polski stanie na działce o powierzchni 1876 m2 w znakomitym, centralnym punkcie wystawy w części poświęconej mobilności obok Korei Południowej, Węgier i Belgii. Całemu stoisku będzie przyświecać hasło: Creativity inspired by nature – Kreatywność inspirowana naturą. Całkowity koszt naszego udziału w EXPO jest szacowany na 84,5 mln zł i obejmuje wszystkie działania strategiczne – budowę i utrzymanie przez pół roku pawilonu i całej ekspozycji, realizację programu promocji gospodarczej itp. Polska jest postrzegana jako jeden z aktywniejszych wystawców na arenie międzynarodowej. Poniżej możecie zobaczyć wizualizacje stoiska z różnych perspektyw.

 

Program partnerski dla polskich przedsiębiorców jadących na EXPO 2020

W związku z udziałem Polski w EXPO 2020 w Dubaju została przygotowana szeroka, długofalowa oferta wsparcia dla polskich przedsiębiorców. To pierwsza w historii udziału Polski w Wystawach Światowych tak kompleksowa propozycja, która obejmuje zarówno wsparcie finansowe, jak i organizacyjne oraz promocyjne. W lipcu ruszy II edycja Programu Partnerskiego dla firm komercyjnych. Program obejmuje ofertę sponsoringu elementów ekspozycji oraz wyposażenia Pawilonu Polski, a także wydarzeń towarzyszących. Konkurs potrwa do końca września.

– Zjednoczone Emiraty Arabskie to druga największa gospodarka i główny partner handlowy Polski na Bliskim Wschodzie. Emiraty, z organizatorem Światowej Wystawy – Dubajem na czele, silnie akcentują zwrot ku technologiom przyszłości. Polskie firmy oferują nowoczesne produkty, które z powodzeniem mogą konkurować na rynkach światowych. Bogaty program promocji gospodarczej Polski na EXPO 2020 daje naszym przedsiębiorcom wyjątkową okazję do zaprezentowania się, a w konsekwencji zdobycia nowych partnerów z ogromnych rynków regionu Bliskiego Wschodu, Północnej Afryki i Południowej Azji. Udział w EXPO 2020 w Dubaju otworzy im także nowe szanse biznesowe w tworzeniu innowacji w takich obszarach jak energia odnawialna, transport, edukacja, telemedycyna czy gospodarka wodna – mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Program gospodarczy towarzyszący udziałowi Polski w EXPO 2020 w Dubaju będzie realizowany w latach 2019-2021, zarówno przed Wystawą, w jej trakcie, jak i po jej zakończeniu. Obejmuje 9 komponentów, są wśród nich m.in. organizacja stoisk narodowych na 19 targach branżowych w ZEA, program grantowy Organizatora EXPO dla start-upów – EXPO Live, dofinansowanie i wsparcie promocyjne w ramach programu Polskie Mosty Technologiczne oraz Branżowych Programów Promocji Go to brand. Oprócz tego, przedsiębiorcy mają możliwość udziału w przetargach publicznych na zamówienia warte ok. 28 mln zł. Kulminacją programu gospodarczego będzie Forum Gospodarcze Polska-Zjednoczone Emiraty Arabskie – wydarzenie z udziałem władz państwowych zaplanowane na 7 marca 2021 r. Będzie to część obchodów Narodowego Dnia Polski na Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju. Planowane jest również stworzenie bazy przedsiębiorców – katalogu z profilami polskich firm w postaci prestiżowego wydawnictwa. Dodatkowo, każdy z 14 regionów, które zadeklarowały udział w EXPO 2020 realizować będzie własne działania skierowane do lokalnych przedsiębiorców.

– Na niespełna 500 dni przed rozpoczęciem, stan przygotowań do Wystawy jest na zawansowanym etapie, wyróżniającym nas wśród pozostałych uczestników. Już w najbliższych miesiącach ruszy budowa Pawilonu Polski. Włączamy się również w inicjatywy Organizatora: program Global Best Practice i EXPO Live – program grantowy skierowany do start-upów i młodych, innowacyjnych firm. Kluczowym elementem naszego udziału w EXPO 2020 w Dubaju jest Program Gospodarczy. Chcemy, aby polskie marki stały się ambasadorami naszej gospodarki. Wszystkie nasze działania podporządkowane są temu, by to polskie produkty i ich doskonała jakość stały się naszą wizytówką podczas EXPO – mówi Tadeusz Kościński, wiceminister finansów, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju.

PAIH i MPiT kierują ofertę wsparcia zarówno do przedstawicieli sektora MŚP, jak i dużych polskich przedsiębiorstw. W szczególności do współpracy zapraszają firmy reprezentujące branże strategiczne z punktu widzenia potencjału eksportowego na rynki Bliskiego Wschodu. Są wśród nich branże: sprzętu medycznego, kosmetyczna, modowa jubilerska, IT/ICT, meblarska, biotechnologii i farmaceutyków, usług prozdrowotnych, polskich specjalności żywnościowych, budowy i wykańczania budowli oraz jachtów i łodzi rekreacyjnych.

Do końca września br. PAIH czeka na zgłoszenia do drugiej edycji Programu Partnerskiego. Biorąc pod uwagę różnorodność form zaangażowania Polski w obecność na EXPO 2020 w Dubaju, PAIH przygotowała zróżnicowaną ofertę pakietów sponsorskich, która umożliwi współudział w finansowaniu i organizacji różnych inicjatyw oraz na różnym poziomie zaangażowania finansowego. Program przewiduje cztery kategorie Partnerstwa:

1. wyposażenie Pawilonu, w tym pomieszczeń biurowych oraz części gastronomicznej;

2. wydarzenia towarzyszące;

3. wydarzenia towarzyszące branżowe;

4. partnerstwo specjalne.

– Udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju wpisuje się w ustawowe zadania/mandat Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, czyli wsparcie polskich przedsiębiorców w realizacji międzynarodowych ambicji. Drugą edycję Programu Partnerskiego uruchamiamy w odpowiedzi na głosy z rynku. To dla krajowych przedsiębiorców – niezależnie od skali ich działalności – jedyna w swoim rodzaju możliwość promocji, wzmocnienia planów ekspansji zagranicznej i współtworzenia polskiej prezentacji podczas tego najbardziej prestiżowego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie. Wydaje się zatem, że nie ma lepszego czasu i miejsca na promocję polskich firm z potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu niż EXPO 2020 Dubai – mówi Grażyna Ciurzyńska, p.o. Prezes PAIH.

Nabór do Programu Partnerskiego ma formułę konkursu. Pierwszy konkurs zakończył się w grudniu 2018 roku, a w jego efekcie PAIH nawiązała współpracę komercyjną z ponad 40 firmami, które będą współtworzyć udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju.

 

Współpraca gospodarcza Polski z ZEA

Cele obecności Polski na EXPO w Dubaju obejmują zarówno wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej, jak i promocję gospodarczą. Zakładamy wielowymiarową prezentację technologii i firm reprezentujących branże strategiczne z punktu widzenia potencjału eksportowego na rynki Bliskiego Wschodu, a tym samym realny wzrost transakcji biznesowych. Tym bardziej, że ZEA to druga największa gospodarka na Bliskim Wschodzie i główny partner handlowy Polski w regionie, z którym ponadto utrzymujemy dodatnie saldo handlowe. W 2018 r. Polska wyeksportowała do ZEA towary o wartości 1,9 mld zł, a kupiła za blisko 1,07 mld zł. Polskie hity eksportowe na Półwyspie Arabskim to artykuły spożywcze, meble, a także środki czystości. Z Emiratów sprowadzamy przede wszystkim aluminium i sprzęt telekomunikacyjny (głównie smartfony). Kilka polskich firm, najczęściej liderów branż, dokonało w ZEA akwizycji lub otworzyło tam biura i sklepy. Możemy do nich zaliczyć m.in. Comarch, Grupę Nowy Styl czy Sunreef Yachts.

W 2014 r. ZEA wprowadziły w życie Strategię Innowacji Narodowej. W związku z tym szansą dla Polski jest ekspansja w takich obszarach jak: energia odnawialna, transport, edukacja, opieka zdrowotna + telemedycyna, gospodarka wodna, eksploracja kosmosu. Jako organizator EXPO 2020, Dubaj bardzo mocno akcentuje zwrot w kierunku technologii przyszłości i dlatego zrównoważony rozwój i mobilność stały się jednymi z tematów przewodnich Wystawy.

W 2018 r. PAIH zorganizowała Polsko-Emirackie Forum Biznesowe z udziałem ok. 150 rodzimych i emirackich przedsiębiorców z branż IT, spożywczej, meblarskiej, medycznej, jachtowej czy chemicznej i mobility. Do Warszawy przyjechali również przedstawiciele rządu ZEA – minister rozwoju infrastruktury Abdallah Belhaif Al Nuaiami oraz minister bezpieczeństwa żywnościowego Mariam Al Muhairi.

PAIH realizuje program wsparcia ekspansji zagranicznej polskich MŚP na rynki pozaunijne, w tym ZEA – Polskie Mosty Technologiczne. Od jesieni 2017 r. w Dubaju działa biuro handlowe PAIH. Zagraniczne Biuro Handlowe pomogło wejść na rynek ZEA m.in. autorowi systemu smart home Grenton czy producentowi edukacyjnego robota dla dzieci Photon. Biuro zorganizowało również przyjazd do Polski przedstawicieli dubajskiej strefy Dubai Internet City.

--

Materiał został opracowany na podstawie materiałów PAIH oraz odbywającej się 3 lipca br. w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie konferencji prasowej „EXPO 2020 w Dubaju wsparciem ekspansji międzynarodowej polskich firm”. 

KOMENTARZE
Newsletter