Konjugaty siRNA trafiają dokładnie tam gdzie powinny
28.09.2007
Koniugaty siRNA oraz cholesterolu mogą wyciszać ekspresję genów in vivo. Wolfrum i wsp. zsyntetyzowali różnorodne lipofilne siRNA i użyli ich do oceny wymagań do dostarczenia siRNA do komórek w ustroju. Wykazali, iż koniugacja siRNA z kwasami żółciowymi i długołańcuchowymi kwasami tłuszczowymi, w połączeniu z cholesterolem, współuczestniczy w pobieraniu siRNA przez komórki i wyciszeniu genów w warunkach in vivo. Efektywne i selektywne pobieranie tych koniugatów zależy od interakcji z cząsteczkami lipoprotein, receptorami dla lipoprotein oraz cząsteczkami przezbłonowymi. Lipoproteiny wysokiej gęstości (HDL) kierują siRNA do wątroby, jelit, nerek oraz organów uczestniczących w produkcji steroidów, podczas gdy lipoproteiny niskiej gęstości (LDL) powodują dostarczenie koniugatów siRNA głównie do wątroby. Ekspresja receptora dla LDL jest zasadniczym czynnikiem dla dostarczenia siRNA w cząsteczkach LDL, a ekspresja receptora SR-BI jest niezbędna dla pobierania przez komórkę siRNA związanych z HDL. Komórkowe pobieranie siRNA wymaga także homologicznego do występującego u nicienia Caenorhabtitis elegans białka przezbłonowego - Sid1. Wyniki te demonstrują, iż koniugacja z litofilnymi cząsteczkami umożliwia efektywne pobieranie siRNA poprzez powszechnie występujący mechanizm, który odpowiednio opracowany, umożliwi optymalizację terapeutycznego zastosowania siRNA.

Nature Biotechnology