Komórki macierzyste pomogą zregenerować kości po złamaniach!
13.12.2012

Terapia genowa, wykorzystująca modyfikowane komórki macierzyste pochodzące z tkanki tłuszczowej i szpiku kostnego, reprezentuje świeże spojrzenie na leczenie urazów ortopedycznych kończyn.

Terapia genowa jako przełom w leczeniu chorób skóry!

Terapia genowa po raz pierwszy w Europie

Zabieg ten został opracowany przez Martinę Hauser-Schinhan z Katedry Ortopedii na MedUni w Wiedniu podczas stypendium badawczego w Center for Advanced Orthopedic Studies na Harvard Medical School w Stanach Zjednoczonych. Leczenie może zapobiec w przyszłości amputacjom lub masywnym skróceniom kości na skutek poważnych złamań.

Nowa metoda obejmuje zmiany we własnych komórkach macierzystych organizmu, pochodzących z tkanki tłuszczowej i szpiku kostnego, które zawierają gen BMP-2 odpowiedzialny za gojenie się urazów ortopedycznych kończyn. Autologiczne komórki macierzyste, genetycznie zmodyfikowane w obrębie genu BMP-2, są osadzone w żelu fibrynowym pomiędzy dwiema częściami złamanych kości. Zmodyfikowane komórki charakteryzują się nadprodukcją białka BMP-2, dzięki czemu przyspieszają gojenie się kości po urazach. „Do tej pory poważne urazy kończyn często kończyły się amputacją lub skróceniem kości. Ta metoda pozwala na uniknięcie tych konsekwencji” mówi Martina Hauser-Schinhan.

Skuteczność nowej metody została zbadana podczas testów in vivo, jak również podczas badań klinicznych. Uzyskane rezultaty prowadzą do konkluzji, że takie leczenie z pozytywnym efektem końcowym mogłoby trwać kilka tygodni, co czasowo nie odbiega od normalnego gojenia się kości po złamaniu. Zastosowanie tej metody wydaje się być możliwe nawet po usunięciu guzów kostnych, obejmującym pozbycie się dużych fragmentów kości.

Martina Hauser-Schinan prowadziła swoje badania na Harvardzie od kwietnia 2011 roku przez 12 miesięcy. Ośrodek badawczy Center for Orthopedics,  w którym opracowana została metoda, znany jest ze swoich prac w zakresie terapii genowych wykorzystywanych w celu odbudowy tkanek kostnych.

Anna Byczkowska