Komary i malaria
29.03.2007
Naukowcy z Johns Hopkins University w Baltimore, Maryland (USA) pod kierunkiem Dr Mauro Marrelli przeprowadzili badania nad komarami przenoszącymi malarię mające na celu wyeliminowanie ich „naturalnych kuzynów” przyczyniających się do rozprzestrzeniania tej śmiertelnej choroby. Modyfikacja owadów polegała na uaktywnieniu genu kodującego peptyd SM1 w lumenie ich midgut pasożyta Plasmodium - stadium gospodarza. Elementem rozpoznawczym komarów zmodyfikowanych od ich naturalnych odpowiedników był kolor oczu. Eksperyment polegał na koegzystencji tychże owadów przez 7 tygodni. Źródłem zarażonej krwi były myszy.
W wyniku eksperymentu okazało się, że liczebność populacji transgenicznej wzrosła z 50% do 70% w stosunku do populacji „dzikiej” oraz, że zwiększyła się liczebnoś jaj owadów zmodyfikowanych. Transgeniczne komary nie przenosiły natomiast zarodźca P. berghei mimo żywienia się wyłącznie zakażoną krwią myszy. Naukowcy mają nadzieję, że podobny efekt przyniosą badania w środowisku naturalnym. Być może kiedyś będzie możliwe wprowadzenie zmodyfikowanych komarów do środowiska, z którego mogłyby wyprzeć odmianę „dziką”, przenoszącą malarię.
Każdego roku na całym świecie malarią zakażonych zostaje 500 milionów ludzi, przy czym 3 miliony chorych umiera i są to w większości małe dzieci krajów Afryki Północnej.

www.medicalnewstoday.com