Kolejne źródło komórek macierzystych
09.10.2007
Płyn owodniowy zawiera komórki macierzyste, które mogą zostać skierowane do tworzenia wielu komórek, które użyte mogą być w medycynie, jak wskazują badania opublikowane w Nature Biotechnology. Komórki macierzyste pochodzące z płynu owodniowego (AFS - amniotic fluid-derived stem cells) posiadają zalety komórek embrionalnych i komórek macierzystych izolowanych z organizmów dojrzałych. Są łatwo uzyskiwane, namnążają się szybko w hodowlach i mogą być punktem wyjścia dla wielu innych komórek. Autorzy izolowali komórki bezpośrednio z próbek płynu owodniowego uzyskanych z amniocentozy (wykonywanej w celu określenia zagrożenia chorobami genetycznymi). AFS łączą w sobie zalety różnych komórek macierzystych a dodatkowo stanowią pośrednik między wspomnianymi wyżej typami komórek. Gdy hodowane są w odpowiednich warunkach bez problemu różnicują się w komórki tkanki tłuszczowej, mięśniowej, komórki naczyń krwionośnych, nerwowe oraz wątrobowe. Teraz, gdy narzędzie potrzebne do uzyskania AFS zostały zoptymalizowane, komórki te mogą być swobodnie wykorzystywane do projektowania schematów leczenia regeneracyjnego

Nature Biotechnology