Kolagen wyizolowany z kości tyranozaura
24.04.2007
Obecnie uznawane teorie dotyczące skamieniałości mówią o tym, że żadna materia organiczna nie jest w stanie przetrwać na tyle długo aby mogła być w tych skamieniałościach odnaleziona. Teorie te będą jednak musiały ulec znacznej modyfikacji w związku z niezwykłym odkryciem, którego dokonała dr Mary Schweitzer, paleontolog z USA.
Przeprowadziła ona wnikliwą analizę chemiczną i molekularną kości jednego z najbardziej znanych dinozaurów (Tyrannosaurus rex), którego kości wydobyto z Hell Creek w Montanie. To co w nich znalazła, naprowadziło ją na przypuszczenie, że w skamieniałej tkance znajduje się białko. Jakiemu białku mogło udac się przetrwać tak długo, wbrew ustanowionym przez badaczy prawom? Podejrzenie padło na kolagen - jest to białko, którego jest dużo w organizmach (stanowi główny składnik tkanki łącznej), jest stosunkowo stabilne i udało się je już wcześniej wyizolowac ze skamieniałości, nie mniej jednak nie tak starych jak te (68 milionów lat!). Testy z udziałem mikroskopu elektronowego oraz przeciwciał przeciwko kolagenowi zdawały się potwierdzać, że Schweitzer jest blikos celu. Do pełni szczęścia konieczne było potwierdzenie sekwencji białka, a tym samym jego identyfikacja. Z pomocą przyszła spektrometria masowa, która pozwoliła na identyfikację "68-milion letniego" białka. Porónanie jego sekwencji do istniejących w bazie danych kolagenów wykazało, że dinozaurowy kolagen jest najbardziej podobny do kolagenu kury, żaby oraz traszki. Podobieństo do kury, potwierdza hipotezę ewolucyjnego pochodzenia ptaków od dinozaurów.
Z paleontologiczengo punktu widzenia uzyskana sekwencja (a być może także sekwencje które uda się jeszcze pozyskać) pozwoli na analizę powiązań ewolucyjnych. Pozwoli także na badanie sposobu w jaki białka i inne cząsteczki ulegają rozkładowi w czasie, co z medycznego punktu widzenia może mieć znaczenie w leczniu niektórych chorób.

Science, April 13, 2007