Kluczowy element patogeniczności pałeczki dżumy odkryty
19.12.2012

Chemicy i mikrobiolodzy z Biological Chemistry Center na Umeå University (Szwecja) znaleźli odpowiedź na pytanie zadane pół wieku temu - jaki dokładnie jest mechanizm działania wapnia jako czynnika sprawczego patogeniczności pałeczki dżumy.

W XIV wieku prawie 1/3 ludności Europy padła ofiarą pandemii zwanej "Czarną Śmiercią". Przypuszczenia co do czynnika, które ją spowodowały, potwierdzone zostały w 2011 roku. Przeprowadzono wtedy analizy genetyczne próbek pobranych z kości londyńskich ofiar, których wynikiem było wykazanie obecności Yersinia pestis, Pałeczki Dżumy. Pomimo wyeliminowania choroby z Europy, WHO wciąż donosi o epidemiach w krajach Trzeciego Świata. Yersiniaznajduje się też w arsenałach wielu państw jako broń biologiczna o wysokiej skuteczności.

W 1952 odkryto, że Yersinia pestis nie jest zdolna do podziałów w temperaturze ciała. Siedem lat później wzrost bakerii w 37 °C  uzyskano po dodaniu do pożywki wapnia. Jego rola została w latach 80 powiązana z wysoką syntezą i sekrecją białek nazwanych Yops. Za sekrecję odpowiada system typu III, w skład którego wchodzi kompleks 25 białek błonowych. Jednak sam mechanizm molekularny nie był do końca poznany.

Zespół z Umeå University skupił się na badaniu wiążącego wapń białka błonowego YscU. Jego autoproteoliza jest konieczna do prawidłowej syntezy i sekrecji białek Yops, niezbędnego kroku w mechanizmie infekcji.  Zbadano szczegóły procesu degradacji YscU, oraz zidentyfikowano jego część odpowiedzialną za wiązanie wapnia. Badania wykonano na spektroskopie NMR 850 MHz.

Jak wskazują autorzy, rodzina białek YscU w innych bakteriach może pełnić swoje funkcje na podobnych zasadach.

Seweryn Frasiński