Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Idea projektu CambridgePYTHON oraz podstawowe założenia konkursu "Wiesz, Wymyśl, Wygraj"
12.12.2007
Projekt CambridgePYTHON widzimy jako szczególne spotkanie. Jego wyjątkowość rozumiemy dwojako.
Po pierwsze ma być to spotkanie młodych polskich naukowców i studentów z kapitałem prywatnym. Po drugie, w sensie metaforycznym, ma być to spotkanie polskiej kreatywności i innowacyjności z najlepszymi praktykami stymulacji przedsiębiorczości wypracowanymi w środowisku akademickim Uniwersytetu w Cambridge.

Spotkania bywają różne, czasem trwają krótko i są ulotne. Wyrażamy jednak nadzieję, że to spotkanie które rozpoczęło się z chwilą powołania do życia projektu CambridgePYTHON będzie trwalsze i zaowocuje dobrą współpracą nad przygotowywaniem planów inwestycji dla funduszy venture capital.

Geneza nazwy CambridgePYTHON

W nazwie przedsięwzięcia występuje słowo „Cambridge”, ponieważ inspiracją do powstania działalności był Uniwersytet w Cambridge oraz skupiona wokół niego „Dolina Krzemowa”. Stosowane w niej metody stymulacji przedsiębiorczości akademickiej przynoszą bardzo dobre efekty. Powstało tam wiele nowoczesnych przedsiębiorstw opartych o technologie opracowane w środowisku akademickim. W Cambridge patrzy się na naukę i biznes jako na dwa dopełniające się elementy obrazu, nauka zasila firmy wiedzą i nowymi technologiami, natomiast biznes poprzez komercjalizację jej odkryć zasila finansowo naukę. W modelu anglosaskim podkreśla się szczególny charakter współpracy nauki i biznesu, co więcej, współpraca ta musi być osadzona w odpowiednim środowisku. Owo środowisko to społeczność otwartych i pragmatycznych ludzi, wśród których spotykamy: badaczy, przedsiębiorców, menedżerów i przedstawicieli instytucji finansowych. Siłą tej grupy nie są jedynie jej członkowie, ale relacje pomiędzy nimi. Łatwość nawiązywania kontaktów biznesowych, dostępność kapitału, bliskość młodych naukowców i ekspertów przesądza o efektywności inkubacji przedsięwzięć innowacyjnych. Dlatego też o rejonie Cambridge mówimy, że jest zagłębiem, w którym w pełni rozwija się kapitał społeczny w oparciu o międzyludzkie relacje współpracy.

Drugi człon nazwy „PYTHON” ma również swoje korzenie w Cambridge. Prof. Shailendra Vyakarnam “Shail”, dyrektor Centre for Entrepreneurial Learning w Judge Business School, University of Cambridge zaproponował pojęcie pythoning, jako termin odnoszący się do bardziej zaawansowanego wspierania rozwoju przedsiębiorczości akademickiej. Okazuje się bowiem, że sama inkubacja przedsiębiorczości w tradycyjnym rozumieniu, której synonimem jest inkubator przedsiębiorczości to za mało. Choć metoda tradycyjna doskonale sprawdziła się w Cambridge i kilku innych miejscach na świecie, jednak próby jej przeszczepiania na inny grunt często kończą się niepowodzeniem.
Prof. Shail porównuje proces inkubacji nowych przedsiębiorstw do opieki pytona nad swoimi jajami. Dojrzały pyton składa jaja, które natychmiast po złożeniu sklejają się ze sobą. Ułatwia to pytonowi owinięcie się wokół nich i zapewnienie im odpowiedniej temperatury do rozwoju. Rozwój zarodkowy trwa około 100 dni, przez cały ten czas pyton przebywa w pobliżu gniazda. W ten sposób wąż zapewnia młodym doskonałe warunki do wzrostu. Rodzą się one szybko i po wykluciu są silne i gotowe do nauki. Model Cambridge jest w swej istocie stworzony na podobieństwo zarysowanego tu doskonałego inkubatora biologicznego. Dlatego też brytyjski proces tworzenia innowacji określamy mianem pythoning.

Zdaniem prof. Shaila cała fizyczna infrastruktura ma znaczenie drugorzędne, natomiast najważniejszymi elementami w tym procesie są: ludzie zaangażowani we wspieranie startujących projektów i odpowiednia atmosfera. Prof. Shail twierdzi, że powstające przedsięwzięcia potrzebują przede wszystkim osadzenia w odpowiedniej „kulturze przedsiębiorczości” i oparcia w sieci społecznej.

Nowo powstające projekty powinny być „oplecione siecią społeczną” niczym opieka pytona nad swoim  wykluwającym się potomstwem.


Założenia  konkursu „Wiesz, Wymyśl, Wygraj”

Konkurs „Wiesz, Wymyśl, Wygraj” ma zachęcić głównie studentów i młodych naukowców do rozwijania i udoskonalania swoich pomysłów na biznes z dziedziny nowych technologii. Ma zainspirować i uwolnić kreatywność młodych ludzi, zachęcając ich do działania poprzez udostępnienie ogromnej wiedzy z różnych dziedzin. Ważnymi elementami konkursu są: mentoring i networking. Mentoring to możliwość kompetentnego wspierania powstającego projektu poprzez bezpośrednie doradztwo dla projektodawców. Networking to nieformalne spotkanie, podczas którego prowadzi się rozmowy oraz nawiązuje kontakty, które w przyszłości mogą okazać się korzystne dla rozwinięcia przedsięwzięcia.

Nasze główne cele to:
1. Zainspirowanie i uwolnienie kreatywności młodych ludzi oraz dostarczenie im know-how w zakresie tworzenia nowych przedsięwzięć high-tech, 
2. Pokazanie, przez osoby zaangażowane w ten proces, jak tworzono firmy, które odniosły sukces tzw. success story,
3. Szeroko rozumiana współpraca inicjatorów przedsięwzięcia z zainteresowanymi osobami i grupami oraz możliwość kompetentnego wspomagania realizacji przedsięwzięć – od pomysłu do wdrożenia.

Dodatkowym celem jest zmniejszenie dystansu między światem nauki, a światem biznesu w Polsce. Przeniesienie na nasz grunt zasad rządzących „Doliną Krzemową” w Cambridge.

Mamy nadzieję, że konkurs spełni oczekiwania zarówno uczestników jak i inwestorów. Pierwszych skutecznie wprowadzi na drogę własnego biznesu, a drugich przekona, że inwestycja w pomysł i zapał młodych naukowców i studentów to dobra inwestycja.

Już w lutym rusza druga edycja konkursu „Wiesz, Wymyśl, Wygraj”. Więcej informacji na stronie: www.CambridgePYTHON.pl.


KOMENTARZE
Newsletter