Genetycznie modyfikowany eukaliptus w walce z globalnym ociepleniem
03.10.2007
Genetycznie zmodyfikowany eukaliptus wiążący nawet do 3 razy więcej dwutlenku węgla niż konwencjonalna odmiana tej rośliny– oto efekt projektu badawczego zrealizowanego wspólnie przez tajskich i amerykańskich naukowców. Roślina ta potencjalnie może zostać wykorzystana w celu obniżenia poziomu gazów cieplarnianych w atmosferze. To one są odpowiedzialne za obserwowany w ostatnich dekadach efekt globalnego ocieplenia.
Badacze z Taiwan Forestry Research Institute (TFRI) i North Carolina State University w Stanach Zjednoczonych zadbali również o zwiększenie wartości przemysłowej zmodyfikowanego eukaliptusa. Dokonali tego poprzez zmianę proporcji między zawartością celulozy i ligniny w roślinie. W porównaniu do odmian konwencjonalnych, zmodyfikowany eukaliptus wytwarza o 4,5% więcej celulozy i aż o 18% procent mniej ligniny, przy czym jedynie celuloza ma duże znaczenie gospodarcze, między innymi przy produkcji bioetanolu. Chen Zenn-Zong, pracownik TFRI, szacuje, że dla fabryki przetwarzającej rocznie milion ton miazgi roślinnej oznacza to zwiększenie rocznych przychodów nawet o 36 milionów dolarów.

The China Post