Gen SAD2 funkcjonuje jako ochrona przed promieniowaniem UV u roślin
17.01.2008
W skutek promieniowania UV-B rośliny potrafią ucierpieć, co może przyczynić się do m. in. zachamowania fotosyntezy i uszkodzenia DNA. Jednakże jak się okazuje, również rośliny mają zdolność, poprzez produkcję i akumulację chemicznych „filtrów przeciwsłonecznych” absorbujących promieniowanie UV-B, tj. flawonoidy i estry kwasu cynamonowego, pewnej ochrony. Yan Guo z Narodowego Instytutu Nauk Biologicznych w Bijing wraz ze swoim zespołem badawczym odkryli u Arabidopsis mutacje w genie SAD2 zwiększającą tolerancję na promieniowanie UV-B. Zmutowane osobniki charakteryzują się wysokim stopniem akumulacji w.w. substancji. Naukowcy wykazali, że wzrost tolerancji na UV-B u mutantów sad2 jest spowodowany utratą funkcji genu SAD2, przez co osobniki są mniej podatne na uszkodzenia DNA powodowane promieniowaniem, mimo że ich zdolność naprawy DNA nie jest nadzwyczajna. Gromadzą one więcej substancji ochronnych, a także wykazują zwiększoną ekspresję genu C4H, który koduje enzymy biorące udział w syntezie tychże substancji oraz MYB4, który ujemnie reguluje C4H. Te sprzeczne wydawałoby się interrakcje ekspresji może wyjaśniać rola SD2 w wiązaniu i transporcie MYB4 w jądrze. Dlatego przy nieobecności SAD2, MYB4 nie dostaje się do jądra komórkowego, aby wyciszyć ekspresję C4H. Naukowcy odkryli również, że sam MYB4 wycisza swoją ekspresję. Z tego powodu u mutantów sad2, MYB4, C4H i substancje chroniące przed promieniowaniem są stale produkowane i akumulowane na zewnątrz jądra komórkowego, podnosząc tolerancje na promieniowanie.

Wei Zeng „Ultraviolet response: A sunscreen for plants” Nature China 5 December 2007 | doi:10.1038/nchina.2007.257