Fosforylacja na żądanie
21.11.2007
Nowe narzędzie biologii molekularnej pozwalające na zbadanie modyfikacji białek zostało przedstawione w tym tygodniu w Nature Chemical Biology. Wyniki zaprezentowane w publikacji on-line mogą stanowić bazę dla określenia funkcji wielu waznych sygnałów biochemicznych. Białka są często programowane przez specyficznie dołączające się aminokwasy, a taka modyfikacja powoduje przesyłanie funkcjonalnych protein do odpowiedniego miejsca w komórce. Alternatywnie do tego procesu, białka mogą być modyfikowane przez różnorodne związki chemiczne, które zmuszają je do poruszania się w cytoplazmie. Peter G. Schultz i wsp. badają obecnie ten proces odnośnie białka Pho4 poprzez wprowadzenie określonego aminokwasu do białka wewnątrz komórki. ten aminokwas wygląda jak seryna, poza dodatkową modyfikacją mogąca być usuniętą przez energię świetlną lub zmodyfikowaną przed dodanie grupy fosforanowej w normalnym dla komórki procesie. Autorzy przekonują, że odkryli jedną z pięciu ważnych w sekwencji białek seryn, która ma znaczenie w kontrolowaniu tego, czy białka są wysyłane poza jądro czy nie. technika ta stanowi ważną metodę w monitorowaniu funkcji fosforylacji.

Control of protein phosphorylation with a genetically encoded photocaged amino acid; pp 769 - 772 Edward A Lemke, Daniel Summerer, Bernhard H Geierstanger, Scot