Formowanie gamet bez udziału mejozy
29.02.2008
Apomiksja, czyli formowanie nasion u roślin, bez udziału procesów płciowych, prowadzi do uzyskania populacji, które są genetycznie identyczne jak materiał mateczny. Zastosowanie zjawiska apomiksji w przypadku roślin uprawnych jest obiecującą metodą w hodowli, w celu utrwalenia heterozygotyczności i wytwarzania żywotnych hybryd i może prowadzić do propagowania hybryd w kolejnych pokoleniach. Apomiksja polega na produkcji niezredukowanych (diplidalnych) gamet żeńskich, które zachowują genotyp roślin rodzicielskich (tzw. apomejoza). Przebiega poprzez partogenetyczny rozwój komórki jajowej w embrion i formowanie funkcjonalnej endospermy. Molekularnych mechanizm apomiksji pozostaje nieznany. Ostatnio dowiedziono, że mutacja genu DYAD/SWI1 Arabidopsis - regulatora organizacji chromosomów podczas mejozy prowadzi do apomejozy. Najbardziej płodne zalążki w roślinach z genem dyad formują nasiona, które są triploidami i które powstają poprzez zapłodnienie diploidalnej gamety żeńskiej przez haploidalną gametę męską. Niezredukowane żeńskie gamety w pełni zachowują rodzicielską heterozygotyczność genomu, który jest charakterystyczny dla apomejozy. Wyniki pokazują, że przebudowa pojedynczego genu u roślin rozdzielnopłciowych może dostarczyć informacji na temat zjawiska apomejozy, jej funkcjonowania i czynników ją powodujących. Odkrycie to jest ważne dla zrozumienia podstawowych mechanizmów reprodukcji roślin i także może zostać wykorzystane jako metoda w rozmnażaniu roślin. Wzrost roślin uprawnych z nasion powstałych w wyniku apomiksji może być pożądany dla wytwarzania wysoce produktywnych nasion.

Gamete formation without meiosis in Arabidopsis; Maruthachalam Ravi, Mohan P. A. Marimuthu1 & Imran Siddiqi;Nature 28 February 2008