Europejczycy bardziej optymistycznie myślą o biotechnologii, dowodzą wyniki sondażu
23.06.2006
Ostatni sondaż Eurobarometru pokazuje, że Europejczycy bardziej optymistycznie myślą o biotechnologii - zdaniem 52 procent ankietowanych biotechnologia może poprawić jakość ich życia.

"Europejczycy i biotechnologia w 2005 r.: wzory i trendy" jest szóstym z serii sondaży przeprowadzonych przez Komisję Europejską na temat stosunku Europejczyków do biotechnologii. Ostatnie badanie, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 25 000 respondentów z całej UE, dotyczy badań nad komórkami macierzystymi, genetycznie modyfikowanej żywności, nanotechnologii oraz kontrolnej roli społeczeństwa i naukowców. Wzrost optymizmu w odniesieniu do biotechnologii jest dobrą wiadomością dla sektora. W pierwszym sondażu z 1991 r. poziom optymizmu był podobny do obecnego. Jednakże w latach 1990. poparcie dla sektora regularnie spadało, osiągając minimum na poziomie 41 procent w 1999 r.; od tego czasu ponownie rośnie. W tym samym okresie znacznie wzrosło też zaufanie społeczne do naukowców, zarówno akademickich, jak i pracujących w przemyśle, do odpowiednio 73 i 64 procent. W odniesieniu do badań nad komórkami macierzystymi większość pytanych - 59 procent - popiera badania nad embrionalnymi komórkami macierzystymi, o ile są rygorystycznie regulowane, a odsetek ten wzrasta do 65 procent w przypadku badań nad nie-embrionalnymi komórkami macierzystymi. Chociaż większość Europejczyków uważa, że zarodek jest istotą ludzką od momentu poczęcia, dla wielu fakt ten ustępuje miejsca potencjalnym korzyściom z badań nad komórkami macierzystymi, takim jak poprawa zdrowia czy metody leczenia chorób. Również przemysłowe zastosowania biotechnologii są szeroko akceptowane i popierane przez europejską opinię publiczną - ponad 70 procent respondentów popiera zachęty do opracowywania biopaliw i biotworzyw. Jedynym obszarem, w którym ciągle utrzymuje się wysoki poziom sprzeciwu europejskiej opinii publicznej jest genetycznie modyfikowana żywność. Mniej więcej połowa uczestników sondażu miała zdanie na temat genetycznie modyfikowanej żywności, z czego 58 procent wyraziło sprzeciw, a 42 procent przychylny stosunek. Zdaniem autorów badania uczestnicy uważają, że potencjalne korzyści z technologii modyfikacji genetycznej nie równoważą postrzeganego ryzyka z nią związanego. Na pytanie co mogłoby ich skłonić do kupowania genetycznie modyfikowanej żywności, wielu respondentów odpowiedziało, że kupowaliby taką żywność, gdyby była zdrowsza i/lub zawierała mniej pestycydów. Wiedza Europejczyków na temat nauki i technologii jest coraz szersza, przy czym większość z nich twierdzi, że interesuje się tymi zagadnieniami i stara się na bieżąco wiedzieć, co dzieje się w tym obszarze. Ogólnie ci, którzy najbardziej interesują się nauką są również bardziej skłonni do optymizmu odnośnie wynikających z niej korzyści. Gdyby Europejczycy musieli podjąć decyzję w sprawie biotechnologii, na przykład w referendum na temat badań nad komórkami macierzystymi, nie byliby zbyt zainteresowani poznaniem naukowych szczegółów, lecz chcieliby uzyskać informacje o możliwych oddziaływaniach technologii na społeczeństwo. Pod względem nadzoru nad nauką i technologią, wyniki sondażu wskazują, że istnieje silna potrzeba uwzględniania kryteriów moralnych i etycznych obok danych naukowych. Okrągły stół w dziedzinie polityki biotechnologicznej, organizowany 20 czerwca w Helsinkach przez ustępującą austriacką prezydencję UE i przejmującą ster prezydencję fińską, ma na celu dokonanie przeglądu europejskiej strategii w dziedzinie nauk o życiu i biotechnologii oraz przedyskutowanie działań koniecznych do jej rozwoju. Wyniki sondażu dostępne są: www.ec.europa.eu