Eukaliptusowa gorączka złota
Ewa Sankowska, 29.10.2013 , Tagi: eukaliptus, złoto, Australia, CSIRO
Drzewa eukaliptusowe wykazują zdolność gromadzenia w liściach cząstek złota – dowiedli naukowcy z Australii. Choć samego złota jest w liściach stosunkowo niewiele, to odkrycie ma duży potencjał aplikacyjny.

Naukowcy z australijskiej organizacji rządowej CSIRO (ang. Commonwealth Scientific and Industrial Organization) wykazali, że drzewa eukaliptusowe zdolne są do gromadzenia złota w liściach i gałęziach. Do badań wykorzystano specjalistyczną aparaturę, której działanie opiera się na czułej detekcji promieniowania rentgenowskiego. Dzięki niej, udało się zobrazować i zlokalizować obecność cząstek złota w tkankach roślin.

System korzeniowy eukaliptusów sięga dziesiątek metrów w głąb podłoża, skąd pobierają one wodę z solami mineralnymi. Potencjalnie toksyczne dla rośliny złoto transportowane jest do górnych jej części, skąd organizm może się go dość łatwo pozbyć, poprzez zrzucenie części liści. Jest to zatem swoisty mechanizm obronny przed szkodliwym oddziaływaniem metali.

Gromadzone w australijskich eukaliptusach drobinki złota są bardzo małe – ich wielkość sięga najwyżej setnych części milimetra. Odkrycie nie przyczyni się zatem do eksploatacji tych roślin jako nowego źródła drogocennego kruszcu. Tym nie mniej doniesienia badaczy niosą ze sobą znaczący potencjał aplikacyjny, ponieważ drzewa eukaliptusowe mogą posłużyć jako bioindykatory obecności złóż metalu dziesiątki metrów pod ziemią.

Oznacza to, że w sposób bardziej ekonomiczny, a przede wszystkim przyjazny środowisku, można będzie oceniać obecność złóż, bez konieczności wykonywania odwiertów. Drzewa eukaliptusowe są bardzo powszechnymi roślinami w Australii, co sprawia, że technika mogłaby być tam szeroko wykorzystywana. Co więcej, naukowcy sugerują, że w podobny sposób można by poszukiwać złóż innych metali, na przykład cynku lub miedzi.

Osiągnięcia badaczy z CSIRO na rzecz poszukiwań złóż doprowadziły w przeszłości do licznych odkryć rud w różnych częściach Australii, co zawsze zapewniało solidne korzyści dla narodowej gospodarki.

www.sciencedaily.com