Ebola rekombinuje!!!
13.11.2007
Odmiana wirusa znana pod kryptonimem ZEBOV (od Zair - dawnej nazwy Konga) pozostaje najbardziej wirulentna z pośród znanych gatunków- odpowiada za 88% śmiertelnych przypadków wśród ludzi od odkrycia Eboli, tj. 1976roku. Aktualnie zidentyfikowano tylko 12 genów kodujących glikoproteinę (GP)-będącą „molekularnym składnikiem”, który umożliwia penetrację komórki przed jej zainfekowaniem. Ta sekwencja wyizolowana z materiału od zakażonych ludzi w latach 1976 - 2001, wskazuje, że sprawcą jest organizm należący do jednej rodziny, zidentyfikowanej od początku pierwszych udokumentowanych przypadków. W latach 2001 -2006, w Gabonie i Republice Kongo znaleziono 47 przypadków padniętych zwierząt w tym 18 goryli i 5 szympansów. Niestety szybki rozkład tkanek pozwolił na analizę sekwencji RNA dla GP tylko u 6 goryli i jednego szympansa. Niemniej jednak, filogenetyczne analizy wykazały, że śmiertelny wirus należał do nowej genetycznej odmiany ZEBOV nazwanej B. Odmiana ta wykazała 2-3% zmienność w porównaniu z odmianą A. Do roku 2003 uważano, że śmiertelny wirus należy do rodziny A. Jednakże ostatnie charakterystyki i analizy filogenetyczne, dokonane na podstawie materiałów zebranych podczas zachorowań w Republice Kongo (Mandza w listopadzie 2003r. i Etoumbi w maju 2005r.) wykazały, że te odmiany należą do rodziny B. Te odkrycia pchnęły naukowców do dalszych poszukiwań. Podobne badania przeprowadzono także na innej wirusowej sekwencji kodującej nukleoproteinę (NP1), a wyniki wykazały, że odmiany wirusa odpowiedzialne za epidemie pomiędzy 2001 a 2003 również należą do rodziny B. Wyniki te w rezultacie udowadniają, że dzikie odmiany wirusa Ebola są zdolne do zmiany materiału genetycznego w procesie rekombinacji. Proces ten jest powszechnie znany u wirusów RNA (+), tj. HIV, ale znacznie rzadziej występuje u wirusów RNA(-) do których należy rodzina Filoviridae (w tym Marburg i Ebola). Nigdy wcześniej nie opisano zjawiska rekombinacji w tej rodzinie , co wskazuje na ogromną niewiedzę dotyczącą odmian patogennych. W związku z tym, jeżeli bronią wirusa Ebola jest mechanizm genetycznej rekombinacji- to musi to zostać uwzględnione w tworzeniu szczepionek z wykorzystanie atenuowanych wirusów. Następnym krokiem naukowców ku lepszemu poznaniu mechanizmu będzie precyzyjna identyfikacja miejsca w genomie, w którym następuje wymiana materiału genetycznego pomiędzy spokrewnionymi wirusami.

www.sciencedaily.com