Definicje biotechnologii i firmy biotechnologicznej
31.01.2007

Definicja biotechnologii i firmy biotechnologicznej została opracowana na potrzeby Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Gospodarki dla celów B+R .

Definicja terminu biotechnologia

Definicja terminu biotechnologia jest dwuczęściowa, a mianowicie składa się z części pierwszej - prostej definicji oraz części drugiej -  otwartej listy technik stosowanych w biotechnologii.

Część pierwsza  - to prosta definicja która brzmi następująco:
Biotechnologia - interdyscyplinarna dziedzina nauki i techniki zajmująca się zmianą materii żywej i nieożywionej poprzez wykorzystanie organizmów żywych, ich części,  bądź pochodzących od nich  produktów, a także modeli procesów biologicznych w celu tworzenia wiedzy, dóbr i usług.

Część  druga -  jest otwartą listą technik stosowanych w biotechnologii w następujących kategoriach:
  • DNA/RNA: genomika, farmakogenomika, sondy DNA, inżynieria genetyczna, sekwencjonowanie/synteza/amplifikacja DNA/RNA, ekspresja genów, technologia  antysensowna.
  • Białka i inne cząsteczki: sekwencjonowanie/synteza/ inżynieria białek i peptydów, poprawa metod transportu dużych cząsteczek leków, proteomika, izolacja i oczyszczanie, przekazywanie sygnałów, identyfikacja receptorów komórkowych.
  • Komórki, kultury komórkowe i inżynieria komórkowa: kultury komórkowe i tkankowe, inżynieria tkankowa, fuzja komórkowa, szczepionki i immunizacja, manipulacje na zarodkach.
  • Geny i wektory RNA: terapia genowa, wektory wirusowe.
  • Techniki procesów biotechnologicznych:  biosynteza z wykorzystaniem bioreaktorów, bioinżynieria, biokataliza, bioporcesowanie, bioługowanie, biospulchnianie, wybielanie za pomocy środków biologicznych, bioodsiarczanie, bioremediacja, biofiltracja.
  • Bioinformatyka: tworzenie genomowych/białkowych baz danych, modelowanie złożonych procesów biologicznych, biologia systemowa.
  • Nanobiotechnologia: zastosowanie narzędzi i procesów nano/mikroproduktów  do konstrukcji urządzeń do badań biosystemów oraz w transporcie leków,  udoskonalania diagnostyki etc.
Definicja firmy biotechnologicznej

Firma, która prowadzi zauważalną działalność wytwórczą w zakresie biotechnologii (wg powyżej przyjętej definicji) i której działalność badawczo-rozwojowa w zakresie biotechnologii jest prowadzona systematycznie w celu zwiększenia zasobu wiedzy i gospodarczych zastosowań tej wiedzy.

Zespół do Spraw Rozwoju Biogospodarki