CePT jest już faktem
06.11.2007
W 2013 roku Warszawa będzie miała jeden z najnowocześniejszych ośrodków badań biomedycznych w Europie. W kwadracie ulic Żwirki i Wigury, Wawelskiej i Księcia Trojdena powstanie Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii (CePT).

Pierwszy etap – przygotowanie inwestycji – potrwa do końca 2008 roku, w 2009 podpisana zostanie umowa, która da gwarancje finansowania i wówczas ruszy budowa. Centrum będzie gotowe w 2013 roku.

CePT ma charakter interdyscyplinarny. Będą w nim współpracować lekarze, inżynierowie oraz naukowcy. Jest bowiem unikalnym przedsięwzięciem realizowanym wspólnie przez Akademię Medyczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Politechnikę Warszawską oraz Uniwersytet Warszawski.

– Niezwykle ważnym celem projektu jest integracja ośrodków naukowo-badawczych stolicy. Wspólne działania dotyczyć będą zarówno programu badawczego, strategii rozwoju, jak również inwestycji i eksploatacji Centrum – tłumaczy Marta Wojtach z AM.

Projekt zakłada budowę i wyposażenie 10 laboratoriów środowiskowych, czyli centrów badawczych wraz z pracowniami. W ramach przedsięwzięcia powstaną:

• Centrum Neurobiologii – Instytut Biologii Doświadczalnej PAN,

• Centrum Badań Przedklinicznych – Akademia Medyczna w Warszawie,

• Centrum Medycyny Doświadczalnej – Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej PAN,

• Centrum Analizy Struktury i Funkcji Białek – Międzynarodowy Instytut Biologii Doświadczalnej i Komórkowej UNESCO,

• Centrum Biotechnologii Molekularnej – Instytut Biotechnologii i Biofizyki PAN,

• Centrum Badań Fizyko-Chemicznych Układów i Materiałów o Znaczeniu Biologicznym – Uniwersytet Warszawski,

• Centrum Wielkoskalowego Modelowania i Przetwarzania Danych Biomedycznych – Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW,

• Centrum Akceleracji Cząstek i Tomografii Pozytonowej – Środowiskowe Laboratorium Ciężkich Jonów UW,

• Centrum Bio-nanomateriałów – CAMAT – konsorcjum AGH, PAN i Instytutu Wysokich Ciśnień PW,

• Centrum Technologii Biomedycznych – BIOFIM PW.

Projekt CePT jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, priorytet 2: Infrastruktura sfery B+R, działanie 2.1: Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest instytucją pośredniczącą projektu CePT.

Źródło: Portal Innowacji