Bezpieczna zdrowa żywność
13.09.2007
Żywność o niskiej koncentracji soli jest tak samo bezpieczna albo nawet i bezpieczniejsza niż produkty o wysokim zasoleniu. Spożywanie dużych ilości soli wiąże się z chorobami układu krążenia. W związku z tym, agencje zajmujące się promowaniem zdrowia wywierają nacisk na przedstawicieli przemysłu spożywczego, aby obniżali poziom soli w swoich produktach. Z kolei argumentem producentów jest fakt, że obniżenie koncentracji soli może spowodować szybsze psucie się żywności, gdyż sól już od czasów starożytnych używana jest jako środek konserwujący. W związku z powszechną mobilizacją w wojnie z chorobomi już XXI w. irlandcy naukowcy z Uniwersytetu w Limerick postawnowili zbadać jak to faktycznie jest z solą, żywnością i rozwojem mikroorganizmów. Otóż sprawdzali zachowanie się i rozwój powszechnych bakterii powodujących psucie się żywności w różnych, ale bezpiecznych dla człowieka stężeniach soli. Badania wykazały, że wzrost drobnoustrojów nie zachodził we wszystkich badanych stężeniach soli, co oznacza, że niska koncentracja tego związku nie wpływa negatywnie na żywność i jej bezpieczeństwo pod względem mikrobiologicznym. Jednakże wszystkie badane bakterie były zdolne do przeżycia w środowisku o najwyższej koncentracji soli – tj. 3% . Nawet na tym poziomie zasolenia, żadnen z mikroorganizmów uwzględnionych w eksperymencie, nie miał „problemu”, aby przeżyć 24 godziny. Naukowcy zauważyli, że u testowanych bakterii różnice pomiędzy tolerancją na zasolenie, a część z nich uodparniała się na badany czynnik. Sól ma na niektóre typy drobnoustrojów stymulujący wpływ .Takie wyniki wskazują, że wbrew obiegowej opinii, żywność o wysokiej koncentracji soli może nawet szybciej ulec zepsuciu! „Jak na razie nasze wyniki są pomocne w redukcji zawartości soli w zamrażanych daniach. Generalnie produkty te zawierają wysoki procent zalecanego dziennego spożycia soli.”- powiedział Edel Durack. Głównym celem naukowców jest doprowadzenie do powstania żywności o nowej, lepszej jakości, która pomoże ludziom w walce z chorobami układu krążenia powiązanymi z nadmiarem sodu w organizmie.