Automatyczne laboratorium mikrobiologiczne
26.11.2007
Wykrycie, identyfikacja oraz określenie liczby drobnoustrojów w badanej próbce - oto trzy najważniejsze cechy urządzenia opracowywanego przez naukowców na potrzeby Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

Grupa naukowców oraz inżynierów zarówno z instytutów badawczych, jak i przemysłowych jednostek badawczo-rozwojowych (pracujących na potrzeby przemysłu kosmicznego) prowadzi wspólne prace w ramach projektu o nazwie Biodetect.

"Higiena mikrobiologiczna jest jednym z ważniejszych aspektów dnia codziennego, a przeciwdziałanie oraz skuteczna walka z infekcjami wywołanymi przez mikroorganizmy staje się coraz bardziej zauważalną koniecznością społeczeństwa międzynarodowego" - przyznają naukowcy z projektu Biodetect.

Głównym celem tego projektu jest stworzenie urządzenia, które pozwoli na łatwe, szybkie i tanie wykrycie, zidentyfikowanie gatunku oraz określenie liczby mikroorganizmów w badanej próbce. Ponieważ projekt realizowany jest na zamówienie Europejskiej Agencji Kosmicznej, główną cechą nowo opracowywanego urządzenia ma być jego mały rozmiar, pozwalający na znaczną redukcję kosztów przyszłych misji kosmicznych (niezwykle duże koszty ponoszone są na wystartowanie rakiety kosmicznej, stąd każdy zaoszczędzony kilogram ma bezpośrednie przeliczenie na ilość wydawanych euro).

Chcąc sprostać założeniu niewielkiej wagi oraz małych rozmiarów, naukowcy pracujący nad projektem Biodetect wykorzystali najnowocześniejszą technologię konstruując skomplikowany układ mikroprzepływowy, którego rolą jest pobranie oraz automatyczne przygotowanie próbki do dalszych analiz. Identyfikację gatunku wykrytych bakterii oraz określenie ich liczby w analizowanej próbce ma umożliwić system funkcjonujący w oparciu o nowoczesne metody biologii molekularnej (analizy fragmentów materiału genetycznego bakterii).

Według naukowców, najważniejszą cechą nowego urządzenia będzie łatwość jego obsługi. Nawet przypadkowa osoba (nie fachowiec) będzie mogła bez problemów przeprowadzić analizy. Jest to o tyle ważne, że w pewnych okolicznościach od poprawności wyników może zależeć ludzkie życie.

Zwieńczeniem projektu Biodetect ma być wyposażenie wszystkich statków kosmicznych (w tym orbitalnej stacji kosmicznej) w tego typu urządzenia.

Polska Agencja Prasowa (PAP)