Archeony bez RNazy P
06.05.2008
Rybonukleaza P (RNaza P) jest białkiem, które występuje powszechnie u wszystkich organizmów i bierze udział w procesie dojrzewania tRNA – transportującego RNA, które przyłącza w cytoplazmie wolne aminokwasy i transportuje je do rybosomów, gdzie są wykorzystywane do biosyntezy białek. Najnowsze badania wykazały, że istnieją jednak organizmy, które nie posiadają RNazy P i zupełnie normalnie bez niej funkcjonują. Przykładem takiego organizmu jest Nanoarcheum equitans należący do archeonów. Zarówno komputerowe analizy sekwencji genomu tego organizmu, jak i analizy biochemiczne ekstraktów komórkowych, nie wykazały obecności RNazy P u Nanoarcheum equitans. Okazało się, że w tym przypadku enzym ten jest niepotrzebny, ponieważ tRNA jest syntezowane u tych organizmów bez odcinka liderowego, który u innych organizmów jest właśnie usuwany przez RNazę P. Przykład ten pokazuje jak organizmy na drodze ewolucji radzą sobie z brakiem kluczowych enzymów i wykształcają mechanizmy, które sprawiają, że braki te nie stanowią dla nich żadnego problemu.

Randau L. et al.,