Antagonizm LINGO-1 szansą na leczenie stwardnienia rozsianego
15.10.2007
Antagoniści LINGO-1 stymulują remielinizację rdzenia kręgowego i spoistość neuronalną w indukowanym MOG doświadczalnym autoimmunizacyjnym zapaleniu opon mózgowo rdzeniowych. Schorzenia demielinizacyjne takie jak stwardnienie rozsiane charakteryzują się utratą otoczki mielinowej wokół neuronów, co prowadzi do stanu zapalnego i glikozy w ośrodkowym układzie nerwowym. Współczesne standardy terapeutyczne uderzają opierają się na działaniu przeciwzapalnym, które ma zmniejszać progresję choroby. Identyfikacja mechanizmów które wzmagają demielinizację aksonów mogłaby pokazać nowe drogi inhibicji i potencjalnego odwrócenia postępu choroby. Poprzednio, zawierające powtórzenia leucynowe (LRR - Lucin Rich Repeats) i domenę immunoglobulinową białek oddziałujące z receptorem NOGO zostały zidentyfikowane in vitro i in vivo jako negatywny regulator różnicowania oligodendrocytów i mielinizacji. W ostatnim Nature Medicine przedstawiono pracę, która pokazuje że blokowanie aktywności LINGO-1 przez użycie swoistych przeciwciał lub nokaut genów dla tego białka powoduje poprawę stanu klinicznego myszy chorych na doświadczalne autoimmunizacyjne zapalenie mózgu. Biologiczna charakterystyka tej poprawy to przede wszystkim zwiększona integralność aksonalna i nowo powstałe osłonki mielinowe, co potwierdzono metodami rezonansu magnetycznego oraz mikroskopii elektronowej. Antagonizm LINGO-1 może stanowić zatem, w przyszłości, krok to terapii chorób demielinizacyjnych toczących się w ośrodkowym układzie nerwowym.

Nature Medicine