Alginian - składnikiem nowego biomateriału
13.11.2007
Naukowcy z Rensselaer Polytechnic Institute przekształcili powszechnie występujący u brunatnic polimer w strukturę, która wspomaga wzrost i uwalnianie komórek macierzystych po wystąpieniu ciężkiego urazu lub choroby. Odkrycie jest znaczącym krokiem w kierunku stworzenia nowej terapii z użyciem komórek macierzystych.
Prof. Kane i jego współpracownicy utworzyli rusztowanie z alginianu, dającego w połączeniu z wapniem sztywną trójwymiarową siatkę, która następnie została wypełniona komórkami macierzystymi. Kiedy umieszczono ją w organizmie, naukowcy posłużyli się liazą alginianową wytwarzaną przez niektóre morskie zwierzęta i szczepy bakterii, w celu rozłożenia alginianu i uwolnienia komórek macierzystych. Aby jednak zoptymalizować działanie enzymu, dostarczano go w różnej ilości w mikrokulkach umieszczanych w alginianowych strukturach. Rozkładane mikrokulki uwalniały liazę, która w kontrolowany i powolny sposób degradowała alginianowe rusztowanie. Mikrokulki mogą zawierać oprócz enzymu również cząsteczki leków bądź białka, dzięki którym możliwe będzie otrzymanie dojrzałych komórek takich jak neurony.
Naukowcy przypuszczają, że nowy biomateriał może mieć szerokie zastosowanie w medycynie. Komórki macierzyste będą mogły być uwalniane w miejscu zranionej tkanki, a w dalszej przyszłości brać udział w regeneracji komórek uszkodzonych w chorobach neurodegeneracyjnych.

www.sciencedaily.com