Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
10 wskazówek dla naukowców dotyczących zachowania work-life balance podczas pracy z domu w czasie pandemii (nature-based)
10 wskazówek dla naukowców dotyczących zachowania work-life balance podczas pracy z domu w

Jak wielu naukowców na świecie niezwiązanych dziedzinowo z koronawirusem, tak i ja, zostałam uziemiona i „zmuszona” do pracy na pełen etat w domu. W tych okolicznościach zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym staje się jeszcze ważniejsze, ale i trudniejsze. Pracuję nad chorobą Alzheimera i mam to szczęście, że przynajmniej na krótką metę koronawirus nie wpłynął na moje własne badania (a przynajmniej tak mi się wydaje…). Jednak, jak zapewne wszyscy, miałam problem ze zorganizowaniem się i skupieniem na pracy, czyli opracowywaniu wyników zgromadzonych wcześniej i pisaniu manuskryptów publikacji. 

 

Na pomoc w przywracaniu do mojego życia normalności i rutyny przyszedł mi wpis na Nature.com z 10 wskazówkami dla naukowców dotyczącymi utrzymania work-life balance podczas pracy z domu w czasie pandemii. I, jako że nikt tak naprawdę nie wie, kiedy wszystko wróci do normy i naukowcy niezwiązani z koronawirusem będą mogli powrócić do pracy laboratoryjnej, myślę, że te tipy, jak nie tylko przetrwać, ale co ważniejsze produktywnie wykorzystać ten czas, mogą okazać się bardzo pomocne.

  1. Zaplanuj swoje godziny pracy.

Postaraj się traktować swoje godziny pracy tak, jakbyś był w laboratorium lub w biurze i staraj się ich przestrzegać. Jednakże nie musi to być od 9:00 do 17:00, od poniedziałku do piątku, ponieważ mamy teraz nieco większą elastyczność. Ustalając godziny, bądź dla siebie „łaskawy”. To pandemia, a nie rekolekcje. Uwierz, że nadanie takiej struktury dnia jest bardzo pomocne, a ustalenie dedykowanych godzin pracy pomoże Ci lepiej zrelaksować się w czasie wolnym.

  1. Omów swój harmonogram pracy z innymi.

Dobrym pomysłem może okazać się omówienie harmonogramu z osobami spoza Twojej pracy, czyli z domownikami. Pozwoli to na ustalenie pewnych podstawowych zasad, które pozwolą ci zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym. Zakomunikowanie innym Twojego harmonogramu pracy pomoże Ci się go trzymać i wziąć pełną odpowiedzialność za zaplanowane zadania.

  1. Stwórz poranną rutynę.

Postępowanie zgodnie z poranną praktyką, jak w normalny dzień roboczy, pozwoli uniknąć pokusy pozostania w piżamie przez cały dzień. Takie podejście pomaga nastawić się na „pracę” i przygotowuje mentalnie na nadchodzący dzień.

  1. Zorganizuj przestrzeń dedykowaną pracy.

W idealnym świecie byłoby to biurko z dala od miejsca do spania lub relaksu, ale podczas pandemii wszystkie ruchy są dozwolone, co może oznaczać użycie stołu kuchennego lub krzesła. Rób, co możesz, aby poczuć się tak, jak w miejscu pracy.

  1. Zaplanuj swój dzień.

Przejrzyj listę rzeczy do zrobienia i zrób zarys dnia. Pomoże ci to być bardziej produktywnym i skoncentrowanym na zadaniu przez czas poświęcony pracy. Korzystanie z techniki ustalania celów SMART (kryteria, jakie cel powinien spełniać: konkretny, mierzalny, osiągalny, odpowiedni i aktualny) pomaga stworzyć realistyczny plan.

  1. Rób regularne przerwy.

Pamiętaj, aby wstać i poruszać się od czasu do czasu, co może imitować pracę w laboratorium. Staraj się ograniczać czas spędzany na czytaniu wiadomości i przeglądaniu mediów społecznościowych podczas przerw, szczególnie teraz, kiedy wszechobecne wiadomości o koronawirusie mogą wywoływać niepokój i dekoncentrację. Dbaj o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu i staraj się jeść zdrowo. Zawsze rób sobie przerwę na lunch i nie podjadaj podczas pracy, gdyż na dłuższą metę nie jest to zdrowe.

  1. Przyznaj pierwszeństwo interakcjom społecznym.

Niestety, pracując z domu, Twoje kontakty z innymi ludźmi są ograniczone i nie wpadniesz już na kolegów z pracy na korytarzu, przy ekspresie do kawy lub w laboratorium. Dlatego też zaplanuj godziny spotkań z kolegami, przyjaciółmi i rodziną najlepiej na popołudnie, ponieważ okazuje się, że rano jesteśmy najbardziej produktywni. Nie lekceważ znaczenia tych interakcji, gdyż są one bardzo ważne zarówno dla Twojego dobrego samopoczucia psychicznego, jak i innych.

  1. Pamiętaj, aby ćwiczyć i możliwie jak najczęściej wychodzić na świeże powietrze.

Postaraj się raz dziennie wyjść na spacer lub jogging (według wytycznych polskiego rządu jest to obecnie dozwolone). Jeśli jednak z jakichś powodów nie możesz wyjść na zewnątrz, po prostu otwórz okna i postaraj się wykonać lekkie ćwiczenia w domu. Pamiętaj jednak, że pandemia nie jest dobrym czasem na naukę nowych i ryzykownych aktywności, jak np. żonglowanie nożami, gdyż ostatnie, o czym teraz marzysz, to znalezienie się na SORze.  Zamiast tego zrób coś odpowiedniego do Twojego aktualnego poziomu sprawności. Istnieje wiele bezpłatnych materiałów online na YouTube.

  1. Określ koniec dnia pracy.

Ważne jest, aby zaznaczyć koniec pracy, tak abyś mógł „wyjść z pracy”, „iść do domu” i zrelaksować się. Korzystając z tego samego komputera, zarówno w pracy, jak i po, upewnij się, że zamykasz laptopa, odchodzisz i robisz coś innego, zanim znów go otworzysz, aby skontaktować się z przyjaciółmi lub obejrzeć film na Netflixie. Takie podejście pomoże Ci oddzielić pracę od życia osobistego i zrelaksować się.

  1. Nie bądź dla siebie zbyt surowy.

Praca w domu nie jest łatwa, a bycie zmuszonym do niej przez pandemię nie jest idealnym sposobem na „zaprzyjaźnienie się” z nią. Idealnie byłoby, gdybyś na koniec dnia mógł odhaczyć wszystkie zadania ze swojej „to do list”, ale pamiętaj, że czasem, jeśli w ogóle wykonasz jakąś pracę, to będzie bardzo dobrze. Najważniejsze jest to, że jesteś zdrowy i masz się dobrze, a jeśli nie, nie wstydź się poprosić o pomoc. Twoja rodzina, przyjaciele, koledzy, a także pracownicy służby zdrowia są w zasięgu telefonu. Pamiętaj, że możesz być w izolacji, ale nie jesteś sam.

 

Wskazówki te są drogą do jak najlepszego poradzenia sobie w tej nowej dla wszystkich naukowców i badaczy sytuacji. Ja chciałabym dodać kilka rad od siebie:

  • dbając o ciało, pamiętaj zadbać też o umysł, np. poprzez medytację;
  • zdobądź nowe umiejętności: język obcy czy kursy online z programowania, Excela itp.;
  • wróć do dawno zapomnianego projektu: nieopublikowane dane czy niedokończony manuskrypt, do którego pisania ciężko było znaleźć czas wcześniej;
  • wypromuj swoje badania online: łącz się z innymi badaczami i udostępniaj swoją pracę w social mediach;
  • zrób graficzne streszczenie swoich badań: przyda się do plakatów, prezentacji, artykułów lub na platformy społecznościowe;
  • aplikuj o dodatkowe finansowanie: stypendia i nagrody;
  • zaplanuj swoją karierę: użyj narzędzi online do symulacji i introspekcji, które pozwolą na poznanie różnych opcji pracy dla Ciebie, a także zdefiniują posiadane umiejętności i podpowiedzą jak je rozwijać;
  • skontaktuj się ze specjalistami, którzy zajmują się Twoją wymarzoną pracą: przeprowadź szybką rozmowę telefoniczną lub na Skype z zapytaniem, jak udało im się osiągnąć sukces i poproś o rady. Potraktuj to, jak uproszczony mentoring;
  • i najważniejsze! Rób rzeczy, które przynoszą Ci radość lub przynajmniej pozwolą załagodzić stres.

To chyba tyle! Dla większości z nas jest to niezwykle trudny okres, ale bądźmy w dobrej myśli i podejdźmy do niego z pozytywnym nastawieniem. Dbajcie o siebie, innych i pamiętajcie o myciu rąk!

KOMENTARZE
Newsletter