Odmładzająca delta-winiferyna
15.11.2012

Rośliny są najcenniejszym źródłem surowców o działaniu przeciwstarzeniowym. Chronią komórki skóry, macierz zewnątrzkomórkową i DNA przed uszkodzeniami oraz stymulują syntezę kolagenu. Jedną z roślin, po którą przemysł kosmetyczny sięga najczęściej, są winogrona, z których pozyskiwane są antyoksydacyjne polifenole, z resweratrolem na czele. Firma Solabia poszła jednak o krok dalej, otrzymując pochodną resweratrolu – delta-winiferynę, oferowaną pod nazwą Viniderm.

Rokitnik, nagietek i ekstrakt z brzozy w kosmetykach Sylveco

Kremy przenikają przez skórę? Tak, ale...

Viniderm, surowiec otrzymywany z soku z czerwonych winogron z regionu Languedoc-Roussillon, jest bogaty w związek δ-viniferin, uzyskiwany w procesie enzymatycznej konwersji z resweratrolu. Proces inspirowany jest reakcją zachodzącą w naturze, katalizowaną przez grzyby Botrytis cinerea. Ze względu na obecność polifenoli o antyoksydacyjnych właściwościach Viniderm chroni niezbędne składniki skóry, tj. DNA mitochondrialne, komórki macierzyste oraz macierz pozakomórkową” – mówi Magdalena Kliszcz z Aston Chemicals, dystrybutora produktów firmy Solabia.

Jak powstaje?

Laboratorium firmy Solabia opracowało i opatentowało metodę otrzymywania delta-winiferyny. Pierwszym krokiem jest pozyskanie enzymu lakkazy, produkowanego przez szczep grzybów Botrytis cinerea. Wyizolowany enzym jest wykorzystywany podczas drugiego etapu syntezy, w czasie którego dodawany jest on do soku z winogron obfitującego w resweratrol. Na drodze przemian enzymatycznych polifenol ten jest przekształcany w delta-winiferynę. Viniderm jest więc ekstraktem z soku czerwonych winogron (INCI: Propanediol & Aqua & Vitis Vinifera Grape Juice Extract). Szczepy winorośli, po które firma sięga w celu pozyskania soku, to: merlot, syrah i carignan.

Ryc. Efekty działania Viniderm - testy in vivo

Działanie i właściwości

Działanie surowca przetestowano w badaniach in vitro, in vivo i ex vivo. Jakie były rezultaty?

W teście in vitro wykazano 63% wzrost aktywności akonitazy – enzymu odpowiedzialnego za ochronę mitochondrialnego DNA. Surowiec chroni komórki macierzyste przed szkodliwym działaniem promieniowania UV (test in vitro). Wykazano też (in vitro), iż Viniderm chroni składniki macierzy pozakomórkowej przed działaniem metaloproteinaz MMP1 (o 66%) oraz MMP3 (o 48%). Dodatkowo Viniderm stymuluje syntezę kolagenu I o 35% (test ex vivo). W teście in vivo na 22 ochotnikach powyżej 50. roku życia wykazano, iż surowiec Viniderm redukuje zmarszczki i zapobiega powstawaniu nowych – krem z 3% Viniderm aplikowany przez ochotników na obszar kurzych łapek przez 56 dni” – wyjaśnia Magdalena Kliszcz.

Badania bezpieczeństwa stosowania surowca wykazały z kolei, że nie powoduje od podrażnień ani nie zwiększa fotowrażliwości skóry.

Zalecane stężenie: 0,5-3%