O stafylokinazie opowiada nam Pan Prof. dr hab. Andrzej K. Kononowicz
08.11.2012

Stafylokinaza to niezwykle istotny związek z uwagi na jego antyzakrzepowe właściwości i bezpieczeństwo stosowania (Roślinna fabryka antyzakrzepowego białka). Od szeregu lat trwają prace badawcze nad opracowaniem nowych, efektywnych i ekonomicznych technologii produkcji stafylokinazy. W badaniach tych uczestniczą także pracownicy Katedry Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin, UŁ. Założono wyprodukowanie tego białka w pożądanych ilościach za pomocą bioreaktorów roślinnych. Na temat działań prowadzonych w zakresie tego zagadnienia udało nam się zamienić kilka słów z Panem Prof. dr hab. Andrzejem K. Kononowiczem.

Roślinna fabryka antyzakrzepowego białka

Biotechnologia.pl: Prace podobne do tych prowadzonych na Solanum tuberosum prowadziliście Państwo również na innych gatunkach roślin. Jakie to były gatunki i który z nich okazał się być najlepszym wyborem?

Prof. Andrzej K. Kononowicz: Zanim odpowiem na Pani pytanie chciałbym zaznaczyć, że prace nad produkcją stafylokinazy przy wykorzystaniu systemów roślinnych zainicjowane zostały w 2001 roku przy współpracy z profesorami Tadeuszem Pietruchą i Januszem Szemrajem z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Eksperymenty prowadzone były na Solanum tuberosum, Nicotiana tabacum oraz Arabidopsis thaliana. Zasadniczo wyniki badań dotyczące tych 3 gatunków były zadowalające tylko do pewnego stopnia. To znaczy uzyskaliśmy ekspresję genów kodujących stafylokinazę, natomiast poziom ekspresji tych genów był niższy niż oczekiwaliśmy. Trudno nam jeszcze ciągle określić co było przyczyną tej stosunkowo niskiej ekspresji genów. Najprawdopodobniej konstrukcje genowe, które zostały przez nas opracowane wymagają dodatkowych zmian i optymalizacji sekwencji kodującej, ewentualnie sekwencji regulatorowych.

Zagadnienie roślinnych bioreaktorów zdaje się kryć w sobie olbrzymi potencjał, który tylko czeka na wykorzystanie. Czy pracownicy Katedry Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin postawili przed sobą kolejne wyzwania w związku z tym tematem?

W wyniku omawianych badań uzyskaliśmy rośliny prototypowe produkujące stafylokinazę, natomiast dalsze prace wstrzymaliśmy czasowo do momentu dopracowania właściwych konstrukcji genowych.

Tego typu badania i prace, w których wykorzystuje się geny kodujące białka modelowe, takie jak GFP i GUS, są prowadzone cały czas. Trwają również badania nad dopracowaniem konstruktów genowych. Dodatkowo są prowadzone badania nad wykorzystaniem tzw. elastyno-podobnych polipeptydów, których sekwencje kodujące byłyby elementem transgenu i umożliwiłyby uproszczenie technologii oczyszczania tych rekombinowanych białek.

Czekamy zatem na wyniki prac Katedry Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin, ponieważ niezaprzeczalnie wychodzą one naprzeciw potrzebom współczesnej medycyny.

Rozmawiała Izabela Kołodziejczyk