Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Surowce stosowane w produktach typu wellness
10.02.2004
Termin "wellness" po raz pierwszy został użyty przez amerykańskiego dziennikarza- Halbert’a L w magazynie ‘American journal of Public Health’.

Wellness to styl życia, który ma zapewnić dobre samopoczucie, doprowadzić do harmonii pomiędzy ciałem, duchem i umysłem. W niedługim czasie terminem ‘wellness’ zaczęto określać wszystkie produkty związane z troską o zdrowie i dobre samopoczucie klientów. Już w 1995 roku, rynek zbytu produktów wellness przyniósł zyski w wysokości 100 bln USD a w 2001 – ponad 200.

Szacuje się iż w 2010 r. kwota ta wzrośnie do 1,000 bln. przy 8% stopie wzrostu rocznie. Podstawą tego rynku na całym świecie są produkty przeznaczone do pielęgnacji włosów, obecnie przynosi on 35 bln. USD zysku (dane na 2001rok). Wysoko cenione oraz najbardziej pożądane produkty z branży wellness to preparaty redukujące oznaki czasu, regenerujące, zapewniające ochronę przed zanieczyszczeniami znajdującymi się w powietrzu oraz redukujące stres. Muszą być wygodne w użyciu oraz sprzyjające środowisku.

Obecnie najbardziej pożądane są produkty przeznaczone do kąpieli, zawierające olejki eteryczne o właściwościach aromoterapeutycznych, które zapewniają odpowiednią stymulację ciała i umysłu. Również produkty typu HomeSpa, takie jak serum z aktywnymi składnikami, dostępne w kapsułkach, buteleczkach z aplikatorem czy tubkach, zaczynają cieszyć się coraz to większą popularnością. Dzieje się tak gdyż klienci pragną zaznać luksusowej terapii twarzy i ciała również poza salonem kosmetycznym, w zaciszu własnego domu, ale na równie wysokim poziomie.

Pośpiech i stres, życie pod presją i próba godzenia życia prywatnego z intensywną pracą, zmusiły ludzi do poszukiwania takiego stylu życia, który zapewniłby im niezbędną równowagę psychiczną i fizyczną. Na rozwój trendu wellness ma także wpływ wzrost wskaźnika obciążenia demograficznego.

Obecnie na świecie jest ponad 600 mln. ludzi w starszym wieku, 230 mln. z nich to mieszkańcy krajów wysoce rozwiniętych. W miarę upływu lat pragną oni zachować młody i świeży wygląd a co za tym idzie, dobre samopoczucie. W Niemczech 75% ludności w wieku po między 14 a 64 rokiem życia, pragnie wyglądać młodo gdy osiągną podeszły wiek ( badanie przeprowadzone przez magazyn ‘ Fitness und Wellness’). Ta grupa konsumentów stanowi główne źródło dochodów uzyskane ze sprzedaży produktów wellness. Klienci ci kupują produkty o wysokiej jakości np. naturalne kosmetyki energetyzujące oraz hormony o działaniu przeciwzmarszczkowym.

W kwestii pielęgnacji ciała pożądane są produkty, które oprócz podstawowej funkcji oczyszczającej posiadają dodatkowe właściwości. Konsumenci wymagają by nabyte produkty przede wszystkim usuwały zmarszczki oraz odnawiały zniszczone włosy. Ponieważ współczesne społeczeństwo coraz bardziej odczuwa ciągły brak czasu, producenci kosmetyków wylansowali serie wygodnych i szybkich w użyciu produktów.

Doprowadziło to do powstania wielofunkcyjnych produktów typu dwa w jednym. Spodziewa się również dynamicznego rozwoju sektora męskich produktów kosmetycznych. Zauważalna jest również coraz większa dbałość konsumentów o środowisko. Preferowane są produkty wytworzone z naturalnych materiałów oraz nie zagrażające środowisku. Podobny trend zauważa się w branży kosmetycznej.

Cenione są kosmetyki na bazie naturalnych składników. Aby sprostać wymaganiom konsumentów wielu producentów opracowało linie kosmetyków opartych na roślinnych ekstraktach np. Herbaria, Plantactiv. Produkty te to niezwykłe połączenie wysokojakościowych ekstraktów z brzozy, rumianku oraz winogron. Zapewniają one zarówno aktywność biologiczną jak i walory zapachowe produktu.

Dobrym przykładem wielofunkcyjnych kosmetyków są kremy przeciwsłoneczne łączące ochronę przeciw promieniom UV z działaniem nawilżającym i wygładzającym, dzięki temu skóra jest jedwabiście gładka i delikatna. Do tej samej kategorii zaliczane są szampony które jednocześnie myją ale i pielęgnują włosy.

Nowością w dziedzinie komponentów kosmetycznych są wielofunkcyjne surowce. Cetiol CC (Dicaprylyl Carbonate) jest wielofunkcyjnym emolientem poprawiający stabilność emulsji z filtrami chemicznymi i fizycznymi, ma delikatny zapach oraz skutecznie oczyszcza skórę. Kolejnym przykładem jest Cetiol LDO, lipidowa powłoka, która wzmacnia wonne właściwości produktów przeznaczonych do mycia ciała oraz nadaje szamponom miłą w dotyku konsystencję. Cetiol LDO to czysty emolient zbudowany z alkoholu laurylowego i eteru (dicaprylyl). Ten związek płynnego lipidu jest rozpuszczalny w surfaktantach bez potrzeby wcześniejszego zestawiania z innymi roztworami lub rozpuszczania. Jest on odpowiedni dla jednobarwnych, nieprzezroczystych i perłowych surfaktantów przeznaczonych do zastosowania w kosmetykach do higieny osobistej.

W produktach wellness powszechnie stosowana jest substancja o nazwie LAMESOFT, która gwarantuje odczuwalną poprawę wilgotności skóry, jej wygładzenie i elastyczność. Składnik ten dostarcza skórze nawilżających lipidów oraz sprawia, że skóra traci mniej wilgoci. Z kolei Lamesoft PO 65 może być połączony z innymi formułami pielęgnującymi. Naturalny lipid uzyskany z oleju słonecznikowego, zawarty w Lamesoft PO 65 powoduje iż skóra łatwiej się regeneruje. Emulgujący polimer o wysokiej precyzji: Cosmedia SP, umożliwia stabilizacje emulsji , które dzięki temu kosmetyki łatwo się rozprowadzają.

Tradycyjne emulgatory nie są już potrzebne. Te innowacyjne rozwiązania mają na celu poprawienie jakości przyszłego życia, stanowią siłę napędową jutra w dziedzinie przemysłu chemicznego, dlatego też to właśnie do dostawców produktów chemicznych należy tworzenie nowych substancji i receptur na gotowe produkty. Jednocześnie bardzo ważna jest bezpośrednia współpraca po między producentami kosmetyków w kwestii badań i rozwoju tak by tworzyć nowe, innowacyjne produkty i zastosowania.

Opracowano na podstawie: Raw materials enhancing the success of wellness products. Cossma, February 2004, autor: Richard Ridinger, Care Chemicals, Cognis, Düsseldorf, Germany
Oprac.: Katarzyna Pietrucha, Bio-Tech Consulting


Katarzyna Pietrucha, Bio-Tech Consulting
KOMENTARZE
news

<Marzec 2022>

pnwtśrczptsbnd
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
Newsletter