Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Nowość, czy "odgrzany kotlet"? Czyli nowe leki o starym składzie.
22.03.2012

Wystartowała kampania Loratanu Pro, niebieskiej kapsułki, jedynej na rynku leków antyhistaminowych, dostępnej bez recepty. Innowacyjna formuła Loratanu Pro, zawiera loratadynę, która stosowana przez pacjentów z alergicznym nieżytem nosa zapewnia lepsze samopoczucie i zdecydowanie mniejszą senność w ciągu dziennych aktywności niż stosowane dotychczas preparaty z cetryzyną. Loratan Pro to idealne rozwiązanie dla ludzi, którzy cenią sobie aktywność. Produkt dawkować można od 6 roku życia.

Loratadyna jest lekiem przeciwhistaminowym. Takie substancje chemiczne hamują działanie histaminy (neuroprzekaźnika i mediatora procesów zapalnych) poprzez blokowanie jej przed związaniem z odpowiednim receptorem H1 albo przez hamowanie aktywności dekarboksylazy histydyny przekształcającej histydynę w histaminę. Wiązanie z receptorem H1 jest odwraclane. Loratadyna po podaniu doustnym szybko wchłania się z przewodu pokarmowego i w dużym stopniu podlega intensywnemu metabolizmowi pierwszego przejścia do związków biologicznie czynnych. Czynny metabolit to desloratadyna.

Substancje odwracające działanie histaminy na jej receptor H1 takie jak loratadyna, należą do podstawowej grupy leków stosowanych w atopii (nieprawidłowej odpowiedzi immunologicznej na małe dawki antygenów, w wyniku której dochodzi do nadmiernego wytwarzania przeciwciał IgE skierowanych głównie przeciwko tym alergenom), czyli mówiąc krótko, bardzo powszechnych alergiach. Antagoniści receptora histaminy H­­ nie hamują jednak objawów reakcji alergicznej wywołanych przez inne mediatory.

Hasco -Lek w swoim portfolio posiada już leki, w których substancję czynną stanowi loratadyna. Są to Loratan, oraz Loratan Syrop. Oba wydawane z przepisu lekarza. Jedna kapsuła Loratanu na receptę zawiera 10mg loratadyny. To… zupełnie tyle samo co w nowych kapsułkach Loratan Pro, promowanych ruszającą właśnie kampanią reklamową. Leki OTC zawierają zazwyczaj podobne w działaniu lub wręcz takie same substancje czynne w różnych kombinacjach, co ich odpowiedniki RX, przepisywane z polecenia lekarza. Aby lek mógł zostać dopuszczony do obrotu jako lek OTC, musi być bezpieczny w stosowaniu w ściśle limitowanym okresie (zwykle do 3 lub 5 dni) w konkretnych, łatwych do samozdiagnozowania przez pacjenta wskazaniach. W wypadku produktów Hasco – Leku różnica pomiędzy Loratanem, a Loratanem Pro występuje w postaci ilości kapsułek w opakowaniu. Ogólnie bowiem przyjęte jest, że loratadynę w opakowaniach 7 tabletkowych można kupić bez recepty, natomiast syrop (1 mg/ml) i opakowania 30 tabletkowe sprzedawane są wyłącznie na receptę.  Tak, opakowanie Loratanu Pro zawiera 7 kapsułek.  

- Loratan Pro różni się od Loratanu tym, że jest bez recepty – usłyszeliśmy od przedstawiciela Hasco – Leku.

Jaki jest więc sens wypuszczania na rynek „nowego” leku, i inwestowania w jego promocję ogromnych pieniędzy (zdjęcia podwodne w spocie reklamowym realizowane były nad Morzem Czerwonym, udział w zdjęciach wzięła jedna z najlepszych pływaczek freediverowych – Beata Grickevich z Łotwy, a kampania reklamowa Loratanu Pro prowadzona będzie w największych kanałach ogólnopolskich oraz w stacjach niszowych), zwłaszcza, że Loratan znalazł się na liście leków refundacyjnych?

Lekarz zapisujący lek na receptę nie ma pewności, że daną substancję czynną pacjent otrzyma akurat w leku konkretnego producenta. Tym samym producent nie ma dużego wpływu na dobrą sprzedaż swojego produktu na receptę, bez zaangażowania rzeszy managerów i przedstawicieli handlowych. Natomiast lek OTC i związana z nim kampania marketingowa, najzwyczajniej w świecie przyciąga pacjenta i wzbudza w nim świadomość „potrzeby” zakupu konkretnego leku. Bez recepty. Bez problemu.

Wygląda zatem na to, że Hasco – Lek zawczasu wpasował się w nadciągającą kampanię antyalergiczną i już dziś, wczesną wiosną, chce pozyskać jak najwięcej nowych klientów. Nie ma się co dziwić, w końcu konkurencja nie śpi.

Warto jednak uświadomić sobie, że Loratan Pro jest tylko jednym z wielu przykładów sprytnego wpasowywania się w potrzeby rynku. Wystarczy spojrzeć na wielką jesienną batalię środków przeciw grypie, całoroczną bitwę tabletek na ból głowy, sezonowe potyczki preparatów na katar, czy alergie. Kto z nas, choć raz nie uległ reklamie, w której obłożnie chory, po zażyciu leku bez recepty w przeciągu kilku chwil zamienia się w herosa...? 

 

Red. Tomasz Sznerch

KOMENTARZE
news

<Grudzień 2021>

pnwtśrczptsbnd
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
Newsletter