Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Między Wschodem a Zachodem : Bayer i medycyna chińska.
Redakcja portalu, 17.03.2014 , Tagi: Bayer
Firma Bayer wyraziła zamiar wykupienia prywatnej firmy Dihon Pharmaceutical Co. produkującej leki stosowane w tradycyjnej medycynie chińskiej. Wejście na wschodni rynek zachodniego smoka, czy otwarcie Zachodu na wielowiekową tradycję Chin?

Tradycyjna medycyna chińska i zachodnia medycyna „konwencjonalna” to – wydawałoby się – dwa zupełnie różne światy. Jeden oparty na wierzeniach i tradycji, w opozycji do drugiego, popartego badaniami naukowymi i obserwacją. A jednak jeden z największych europejskich koncernów farmaceutyczncyh, Bayer HealthCare, ogłosił plan zakupu chińskiej firmy Dihon Pharmaceutical, produkującej między innymi tradycyjne produkty lecznicze.

Bayer Healthcare jest jednym z głównych podmiotów na europejskim rynku farmaceutycznym, i poprzez zakup 100% udziałów w Dihon ma zamiar znacząco rozszerzyć swoją działalność również na rynku chińskim. Decyzja o podjęciu tego kroku jest uzasadniona – Dihon Pharmaceuticals to jedna z największych chińskich wytwórni. Zatrudnia 2400 pracowników, i w 2013 roku sprzedała leki o wartości 128 milionów dolarów. Ponieważ chiński rynek farmaceutyczny rozwija się bardzo dynamicznie (szacuje się że do 2020 roku wartość sprzedaży wzrośnie nawet dwukrotnie), jest to atrakcyjny kierunek inwestowania i rozwoju dla dużych firm z Zachodu. Z doniesień prasowych wynika, że również inne firmy, takie jak Alliance Boots czy Medtronic Inc. zamierzają wprowadzić swój kapitał na rynek chiński.

Wykupując 100% udziałów w Dihon Pharmaceuticals, Bayer stanie się liderem wśród międzynarodowych koncernów na rynku chińskim.

Pozostaje pytanie, jak pogodzić produkcję tradycyjnych produktów leczniczych medycyny chińskiej z dotychczasowym profilem firmy. Przedstawiciele firmy Bayer uspokajają – firma dostosowuje się w ten sposób do potrzeb pacjentów oraz otwiera sobie perspektywę przyszłego rozwoju.

Preparaty tradycyjne to leki sprzedawane bez recepty, co ustawia je na bardzo wysokiej pozycji w rankingu sprzedaży. W Chinach, tak jak w wielu innych krajach, samodzielne leczenie preparatami OTC jest bardzo rozwinięte i dlatego szacuje się, że ten sektor będzie się dynamicznie rozwijał. Firma Dihon wyspecjalizowała się dotychczas w produkcji środków przeciwłupieżowych (Kang Wang®), przeciwgrzybiczych oraz leków ginekologicznych (Dan E Fu Kang®) opartych na tradycyjnych recepturach.

Władze Chin są sceptyczne w stosunku do zachodnich inwestorów, dokładnie monitorują ich działania i zabezpieczają się na wypadek korupcji i nadużyć. Być może inwestowanie na dalekowschodnich rynkach jest ryzykowne, ale wydaje się, że perspektywa rozwoju i zysku równoważy potencjalne ryzyko.

Dotychczas nie podano do wiadomości publicznej wartości transakcji zakupu udziałów Dihan Pharmaceuticals przez Bayer HealthCare, cała procedura ma się zakończyć pod koniec 2014 roku.

Być może zakup chińskiej wytwórni przez europejskiego giganta rozpoczyna pewien przełom na światowym rynku farmaceutycznym. Z jednej strony, wpuszcza

europejski kapitał na pozycję lidera na rynku dalekowschodnim. Z drugiej – autorytetem jednej z najstarszych i największych firm farmaceutycznych potwierdza jakość i wiarygodność tradycyjnych chińskich produktów.

Świat nauki ciągle szuka nowych rozwiązań, nowych leków, zastosowań, sposobów terapii. Niektóre z tych, które obecnie są używane, tracą możliwości zastosowania, ze względu na niską skuteczność albo wysoką toksyczność. Być może po wejściu na rynek chiński i wejściu w posiadanie praw do produkcji substancji od wieków stosowanych w tradycyjnym chińskim sposobie leczenia, firma Bayer zdecyduje o wprowadzeniu tych preparatów także na rynki europejskie. Nawet jeśli nie będzie to spektakularny sukces, to otworzy się w ten sposób alternatywna droga, powrót do korzeni jednej z najstarszych szkół medycyny tradycyjnej na świecie.

 

red. Marta Kostyk

 

KOMENTARZE
news

<Sierpień 2019>

pnwtśrczptsbnd
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
Newsletter