Relacja z warsztatów „Inwestycja w przyszłość czyli znaczenie ochrony własności przemysłowej dla współczesnej biotechnologii”
08.03.2011

W poniedziałek 7 marca odbyły się warsztaty pt.:  „Inwestycja w przyszłość czyli znaczenie ochrony własności przemysłowej dla współczesnej biotechnologii” . Kurs przeprowadzono w ramach projektu Eco4Lifie , na miejsce spotkanie wybrano Zakład Genetyki i Patomorfologii szczecińskiego PUM-u.

Eco4life – Sieć Południowego Bałtyku dla Nauk o Środowisku i Życiu w celu Wzmocnienia Współpracy Transgranicznej” ma na celu łączyć doświadczenia i kompetencje podmiotów w zakresie nauk o życiu i przyrodniczych w regionach przybrzeżnych Meklemburgii-Pomorza Przedniego w Niemczech, województwa zachodniopomorskiego w Polsce oraz okręgu Kłajpeda na Litwie

W spotkaniu wzięli udział wybitni naukowcy zrzeszeni w jednostkach naukowych w Szczecinie, z prof. Janem Lubińskim na czele.Spotkanie prowadziły ekspertki z Urzędu Patentowego RP , dr Małgorzata Kozłowska oraz  dr Ewa Waszkowska. Zakres tematyczny warsztatów obejmował zagadnienia związane z patentem oraz procedurą zgłoszeniową i egzaminacyjną przed Urzędem Patentowym oraz zdolnością patentową wynalazków biotechnologicznych.

Warsztaty były szansą spotkania dwóch stron reprezentujących odmienne stanowiska dotyczące jednego zagadnienia- patentu.  Środowisko naukowe miało możliwość bezpośredniego kontaktu z ekspertem do którego trafia zgłoszenie. Na sali było więc mnóstwo pytań , na które chętnie odpowiadały ekspertki.

Takie warsztaty są niezwykle istotne dla naukowców i badaczy zrzeszonych zarówno w jednostkach naukowych jak i w placówkach prywatnych. Stan wiedzy na temat patentów nadal jest niewielki. Braki w wiedzy mają nie tylko osoby ubiegające się o patent ale również pracownicy, którzy zajmują się tym zagadnieniem o czym mówił na warsztatach profesor Lubiński. „ Myślę, że jest słaba znajomość prawa. Problemy z jakimi zetknęliśmy się to było to , że nasz rzecznik patentowy nie chciał niczego patentować , bo mówił, że w medycynie niczego nie można patentować.(..) Wydaję mi się że źle rozumiał zasady dotyczące patentów medycznych” W tej kwestii obie strony były zgodne. Znikomy stan wiedzy w zakresie własności intelektualnej podkreślały również ekspertki prowadzące spotkanie.

„To jest niezmiernie ważne, z akcentem na niezmiernie. W czasie naszej pracy obserwujemy  bardzo niską znajomość problemów  o treści przemysłowej a  zwłaszcza w kontekście biotechnologii. Generalnie środowiska naukowe wolą publikować efekty swojej pracy w publikacjach  oraz w czasopismach bo z tego sa rozliczane, nie patentują swoich osiągnięć. To ma się zmieniać ale ten proces zachodzi bardzo powoli. Takie spotkania jak tutaj w różnych środowiskach są nadzieją dla naukowców. Najważniejsza jest informacja która musi docierać zarówno do placówek naukowych jak i placówek prywatnych.

Ważne jest również aby przekazywać podstawowe informacje o tym co można a czego nie można patentować (..)świadomość  np. w Stanach Zjednoczonych czy krajach zachodnich jest o niebo wyższa, u nas niestety to wszystko jest jeszcze w powijakach”.– powiedziała doktor Ewa Waszkowska

Zgłoszeń patentowych w dziedzinie biotechnologii w całym kraju w ciągu roku jest około 70, w porównaniu do innych krajów to słaby wynik.  Najwięcej zgłoszeń wpływających do UP pochodzi z uczelni technicznych z czego 27% wszystkich zgłoszeń patentowych z placówek technicznych  pochodzi z Politechniki Łódzkiej.

Warsztaty tak pochłonęły uwagę naukowców, którzy włączali się aktywnie w udział w warsztatach, że zabrakło czasu na wyjaśnienie wszystkich zagadnień. Spotkanie zakończyło się więc planem na następne bardzo owocne spotkanie.

Red. Agata Bednarek