Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Certyfikacja BRC Consumer Product.

Nowe rynki zbytu dzięki certyfikacji BRC Consumer Product

Global Standard for Consumer Products został opracowany przez The British Retail Consortium (BRC, Brytyjskie Stowarzyszenie Handlu) oraz amerykańskie zrzeszenie Retail Industry Leaders Association (RILA), przy wkładzie i współpracy swych członków, reprezentujących przedsiębiorstwa działające na rynku sprzedaży detalicznej i sieciowej w Europie i USA.

Celem opracowania standardu BRC Global Standard for Consumer Products (BRC CP) było m.in. zmniejszenie ilości audytów, które sieci handlowe prowadzą u swych dostawców oraz stworzenie podstawy dla niezależnej i obiektywnej oceny, pozwalającej producentom na zademonstrowanie swych możliwości produkcyjnych i jakościowych.

Wymagania ustanowione przez standard ukierunkowane są na zapewnienie bezpieczeństwa wyrobu dla użytkownika, spełnienie wymagań prawnych rynku sprzedaży oraz zgodności z wymaganiami jakościowymi.

Korzyści z certyfikacji

Certyfikacja standardu BRC CP przez TÜV Rheinland daje następujące korzyści:

  • Spełnienie wymagań stawianych przez partnerów handlowych z całej Europy
  • Spełnienie wymogu wykazania „należytej staranności” określonego przez Dyrektywę 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
  • Zapewnienie zgodności produkcji z wymaganiami specyficznymi dla danego sektora, np. dyrektywa niskonapięciowa, dyrektywa dot. bezpieczeństwa zabawek
  • Spełnienie wymagań GMP (dobrych praktyk produkcyjnych), w przypadku, gdy są one wymagane w odniesieniu do danego rodzaju produktów
  • Zapewnienie pozycji na europejskim rynku sprzedawców
  • Budowanie zaufania u aktualnych i potencjalnych klientów
  • Zdobycie przewagi nad konkurencją dzięki opinii wydawanej przez niezależnych audytorów
  • Zmniejszenie ryzyka ew. odpowiedzialności firmy poprzez udokumentowane standardy bezpieczeństwa
  • Krótki czas trwania audytu i nasze wieloletnie doświadczenie

Certyfikacja BRC CP w 6 krokach

1. Przygotowanie i klasyfikacja produktu do odpowiedniej grupy ryzyka 
Zapoznanie się z wymaganiami standardu, określenie zakresu wyrobów podlegających produkcji i przyszłej certyfikacji. Na tym etapie producent powinien zidentyfikować również grupę ryzyka dla wytwarzanych przez siebie wyrobów za pomocą drzewa decyzyjnego BRC. (PDF, 172 KB) Klasyfikacja i zakres certyfikacji są weryfikowane przez jednostkę certyfikującą.

2. Wdrożenie wymagań określonych przez Standard
Zaleca się przeprowadzenie tzw. analizy luki w celu określenia tych obszarów, w których może występować niespełnienie lub niepełne spełnienie wymagań. Należy przeprowadzić niezbędne działania dostosowujące zakład produkcyjny do wszystkich wymagań standardu. Wdrożenie wymagań obejmuje m.in. przeprowadzenie analizy ryzyka dla wszystkich wyrobów objętych wymaganiami standardu.

3. Kontakt z jednostką certyfikującą.
Jedynie akredytowane i rozpoznawane przez The British Retail Consortium jednostki certyfikujące upoważnione są do prowadzenia audytów certyfikujących wg Global Standard for Consumer Products.

Przedsiębiorstwo proszone jest przez jednostkę certyfikującą o wypełnienie kwestionariusza, w którym podaje podstawowe dane dotyczące lokalizacji produkcyjnej, wytwarzanych wyrobów oraz prowadzonych procesów produkcyjnych.

4. Audyt wstępny (opcjonalny)
Audytor przeprowadza 1 dniowy audyt wstępny, w celu zweryfikowania stopnia wdrożenia wymagań standardu, zidentyfikowania ewentualnych możliwości poprawy, a także stwierdzenia, czy zakład produkcyjny jest gotowy do certyfikacji. Uwagi przekazane w wyniku audytu wstępnego mogą posłużyć do wdrożenia ewentualnych działań korygujących.

5. Audyt certyfikujący
Podczas audytu przeprowadzonego w obiekcie producenta, audytorzy sprawdzają, na ile efektywnie wdrożone zostały wymagania standardu. Producent otrzymuje raport w formie ustalonej przez BRC. Sporządzany jest też wykaz ewentualnych zidentyfikowanych podczas audytu niezgodności, dla których producent zobowiązany jest podjąć działania korygujące.

W wyniku przeprowadzonego audytu zakład produkcyjny otrzymuje ocenę w skali A – D (gdzie ocena A jest najwyższa), w zależności od rodzaju i ilości stwierdzonych niezgodności.

6. Wystawienie certyfikatu i wpis do bazy BRC
Po spełnieniu wszystkich kryteriów, producenci otrzymują certyfikat świadczący o zgodności z BRC Global Standard for Consumer Products. W zależności od grupy ryzyka wyrobu i wyniku audytu, certyfikat przyznawany jest na okres 1 lub 2 lat.

Dla kogo standard BRC CP?

Standard BRC CP jest przeznaczony dla producentów chcących współpracować z sieciami handlowymi przy produkcji wyrobów pod marką własną sieci (tzw. retailer – branded products) oraz przy wytwarzaniu wyrobów przeznaczonych do sprzedaży w sieci handlowej pod marką własną producenta.

Standard stosowany jest dla produkcji niemal wszystkich produktów nieżywnościowych (non-food), w tym m.in.: kosmetyków, środków czystości (artykułów chemii gospodarczej), artykułów papierniczych, ubrań i innych tekstyliów, naczyń kuchennych, urządzeń elektrycznych - AGD, zabawek, mebli czy narzędzi.

Certyfikacja producentów artykułów użytkowych przeznaczonych do sprzedaży w sieciach handlowych

Certyfikacja według wymagań Global Standard for Consumer Products jest ważnym elementem systemu oceny dostawców, prowadzonego przez przedsiębiorstwa działające na rynku sprzedaży detalicznej i sieciowej. Certyfikacja według standardu rozpoznawana jest m.in. przez TESCO, Metro A.G. oraz wiele innych sieci, działających na rynku europejskim.

Wymagania BRC CP

Wymagania standardu odnoszą się do procesu produkcyjnego oraz wyrobu, audytom i certyfikacji podlegają więc poszczególne zakłady produkcyjne działające w ramach przedsiębiorstwa.

Standard BRC for Consumer Products zawiera 3 różniące się od siebie zakresy wymagań stosowane dla produkcji wyrobów klasyfikowanych w zależności od ich potencjalnego wpływu na bezpieczeństwo użytkownika oraz obowiązujących wymagań prawnych.

Drzewo decyzyjne - grupy wyrobów BRC CP (PDF, 172 KB)

GRUPA 1 - najwyższe wymagania 
Wyroby dla których istnieją specyficzne wymagania prawne w zakresie bezpieczeństwa

oraz 
Istnieją wymagania prawne lub wymagania związane z koniecznością zapewnienia czystości mikrobiologicznej dotyczącej prowadzenia produkcji w warunkach higienicznych. Produkty, które (używane zgodnie z przeznaczeniem lub w dający się przewidzieć sposób) w wyniku nie zachowania ww. wymagań, mogą potencjalnie spowodować śmierć lub poważne obrażenia.

Np. kosmetyki, leki wydawane bez recepty

GRUPA 2

Wyroby, dla których istnieją specyficzne wymagania w zakresie bezpieczeństwa lub obowiązkowe normy zharmonizowane

oraz/lub 
Wyroby mogące potencjalnie spowodować śmierć lub poważne obrażenia (używane zgodnie z przeznaczeniem lub w dający się przewidzieć sposób)

Np. odbiorniki radiowe, zabawki, środki czystości

GRUPA 3

Wyroby, dla których nie istnieją specyficzne wymagania prawne w zakresie bezpieczeństwa lub jedyne mające zastosowanie wymogi prawne związane są z potencjalną toksycznością w wyniku styczności konsumenta z zawartymi w nich substancjami chemicznymi

Np. artykuły papiernicze, ubrania, meble

Niezależnie od grupy bezpieczeństwa wyrobu, wymagania standardu określone są w następujących obszarach:

  • Analiza ryzyka dla wyrobu i procesu produkcyjnego
  • System zarządzania dla procesu produkcji
  • Zakład produkcyjny i środowisko produkcji (infrastruktura)
  • Kontrola wyrobu i proces oceny zgodności wyrobu
  • Kontrola, nadzór i monitorowanie procesu produkcyjnego
  • Personel

 

Newsletter