Zwierzęce enzymy naprawcze DNA szansą na walkę z rakami skóry
08.01.2010
Znaczący wzrost ilości zachorowań na złośliwe i niezłośliwe raki skóry jest niepokojącym problemem. Nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV, otwiera nam furtkę, która prowadzić może do głębokich zaburzeń funkcjonowania skóry.
W jaki sposób należy chronić się przed skutkami działania promieniowania słonecznego?

Odpowiedź na to pytanie przynoszą wyniki badań przeprowadzonych przez australijsko- austriacki zespół badawczy.

Przedmiotem badań są mechanizmy naprawcze DNA, jakie funkcjonują u torbaczy. Obszarem szczególnego zainteresowania są Kangury. Ich enzymy naprawcze DNA zapobiegają rozwojowi raków skóry, w trakcie przeprowadzonych testów okazało się, że enzymy te są skuteczne również w naprawie uszkodzeń, które prowadzą do powstawania raków ludzkiej skóry. Zrozumienie sposobu działania mechanizmów naprawczych, jakie spotykamy u tych zwierząt pozwoli w najbliższej przyszłości na opracowanie produktów i terapii, których działanie będzie zapobiegało w, sposób zupełnie innych niż obecnie dostępne, negatywnym skutkom działania promieniowania UV, przez co zmniejszy się liczba zachorowań na raki skóry.

Procesy naprawy DNA obserwowano na zwierzętach, które w laboratorium poddane zostały działaniu świtała ultrafioletowego. Naukowcy w trakcie przeprowadzonych badań zaobserwowali powstawanie wielu ubocznych produktów reakcji chemicznych, których wcześniej nie znali.

Zatem opracowanie produktów czy terapii opartych na działaniu specyficznych enzymów naprawczych wymagać będzie jeszcze dodatkowych badań i oczywiście czasu..

Wyniki dotychczas przeprowadzonych obserwacji zostaną opublikowane w nadchodzącym wydaniu Chemical Communications.