Zmiany w mitochondriach - przyczyną starzenia się skóry i całego organizmu
08.12.2009
Naukowcy coraz częściej spoglądają na komórkowe elektrownie, jako na miejsce, którego uszkodzenie rozpoczyna szereg reakcji związanych ze starzeniem się. Mitochondrium jest wewnątrzkomórkową strukturą, której główną funkcją jest produkcja energii .
Każda żywa komórka posiada od kilkudziesięciu do kilkuset mitochondriów. Prawidłowo funkcjonujące mitochondria pełnią kluczową rolę dla życia każdej komórki, dostarczając energii niezbędnej do odpowiednio szybkich i sprawnych procesów ochronnych i naprawczych.

Mitochondria są nazywane „komórkowymi elektrowniami”. Ich główne zadanie to przetwarzanie energii zawartej w substancjach odżywczych na formę przydatną dla komórki. Te struktury odpowiadają za powstawanie nawet 80% dostępnej dla komórek energii. Dlatego Lavoisier w 1789 nazwał je „pochodniami życia”.

Liczba i aktywność mitochondriów spada wraz z wiekiem. Szacuje się, że zdolność naprawy mitochondrialnego DNA spada o ok. 0,6% wraz z każdym upływającym rokiem życia.

Gromadzące się uszkodzenia determinują spadek sprawności energetycznej komórek. W skórze gromadzi się coraz więcej wolnych rodników, a jej system ochronny i naprawczy funkcjonuje znacznie wolniej. W rezultacie komórki starzeją się, pojawiają się wówczas i pogłębiają zmarszczki, skóra nie ma energii, by się regenerować i naprawiać istniejące uszkodzenia. Wraz z wiekiem, a także pod wpływem różnorodnych czynników środowiska mitochondria, które odpowiedzialne są za produkcję energii komórkowej niezbędnej do regeneracji skóry, ulegają uszkodzeniom i pracują znacznie wolniej. Spadający potencjał energetyczny skóry powoduje, że traci ona elastyczność i naturalne piękno.

Kluczowym składnikiem aktywnym w nowych kosmetykach Fortessimo Impact jest substancja naśladująca strukturą związek odpowiedzialny za transport substancji tłuszczowych do wnętrza mitochondriów. Nowy składnik pełni więc niejako funkcje palacza, który dorzuca węgla do pieca. Dodatkowo ma za zadanie chronić błony otaczające mitochondria przed zniszczeniami wywoływanymi przez wolne rodniki i promienie UV - ma doskonałe właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu pomaga chronić szczególnie wrażliwą błonę mitochondrialną przed uszkodzeniami. To dzięki niemu skóra może odzyskać siły i dłużej bronić się przed starzeniem.

Wiemy, że składnik aktywny kompleksu:
- redukuje uszkodzenia wywołane UVA, może więc spowalniać procesy starzenia
- obniża poziom MMP-1, jednego z ważniejszych enzymów rozkładających podskórne rusztowania białkowe
- ma lepsze właściwości ochronne niż wiele znanych od lat antyoksydantów, w tym koenzym Q10. Rozjaśnia skórę i zmniejsza szanse na powstawanie przebarwień
- wpływa pozytywnie na nasze komórkowe „pochodnie życia”

Dzięki zawartości innowacyjnego kompleksu mtEw™, aktywizującego działanie mitochondriów, komórki otrzymują dodatkową energię, co umożliwia szybką i pełną regenerację delikatnej skóry twarzy.

Materiał opracowany przez dr Renatę Dębowską - Szefa Centum Naukowo - Badawczego Dr Irena Eris