Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Tuba - wygodne i bezpieczne opakowanie
Polska jest obecnie jednym z największych rynków opakowań w Europie, którego rozwój ma niezwykle duży wpływ na kształt innych branż, w tym kosmetycznej. Opakowanie kosmetyczne jest bowiem integralnym elementem każdego produktu i pełni wiele ważnych funkcji – od informacyjnej, przez marketingową i przede wszystkim ochronną. Ma gwarantować łatwe dozowanie i zabezpieczać substancję przed oddziaływaniem szkodliwych czynników zewnętrznych, a do tego być wygodne w codziennym stosowaniu. Szczególną popularnością na rynku cieszą się opakowania z tworzyw sztucznych, a wśród nich tuby.

 

Polska jest jednym z największych rynków opakowań i obecnie zajmuje 5. miejsce w Europie. Jak podaje Polska Izba Opakowań, wartość krajowego rynku w 2015 r. wynosiła 8,6 mld euro, a w 2016 r. liczba ta wzrosła już do 9,2 mld euro, co stanowi 1,4% światowego rynku opakowań. Polski przemysł opakowaniowy wyposażony jest w nowoczesne środki produkcji oraz najnowsze technologie, a oferta producentów opakowań jest w pełni konkurencyjna na rynkach zagranicznych. Prym na rynku wiodą opakowania z tworzyw sztucznych – 37%, a wśród nich coraz większą popularnością cieszą się tuby.


Jedna tuba, wiele korzyści
Powodów wciąż rosnącej popularności tub jest wiele. Jednym z nich jest to, że tego rodzaju opakowanie jest wygodne i przede wszystkim bezpieczne w użyciu. Pozwala ściśle dozować odpowiednią ilość produktu, dokładnie tam, gdzie trzeba, bez konieczności stosowania dodatkowych urządzeń. Zabezpiecza produkt przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych, takich jak: światło, tlen, woda, bakterie, dzięki czemu wyrób kosmetyczny zachowuje swój kolor, barwę, zapach i konsystencję oraz pełne właściwości pielęgnacyjno-lecznicze.
Warto zwrócić uwagę na jakość ich użytkowania. Tuby są higieniczne w stosowaniu – zawarta w nich masa nie rozleje się tak łatwo na podłogę czy ubranie, nie brudzi się i, co ważne, trudno jest ją uszkodzić. Jest to bardzo ważne zarówno z punku widzenia producenta (mniejsze straty), jak i konsumenta (wygoda stosowania). Tego typu opakowanie zajmuje mało miejsca i jest stosunkowo lekkie, dzięki czemu dużo prościej jest je magazynować i znacznie maleją koszty transportu. Ma to znaczenie również dla klienta końcowego – bez problemu zmieści się na półce w łazience, w kosmetyczce czy torebce.
– Koncentrujemy swoją uwagę oraz przewagę konkurencyjną na pakowaniu w tuby, gdyż ten rodzaj opakowania zapewnia wysoką wydajność, optymalny koszt własny produktu, wysoki poziom czystości mikrobiologicznej produktu podczas jego użytkowania. Specjalna technologia etykietowania tego rodzaju opakowań pozwala wytwarzać krótkie serie od 1000 sztuk – mówi właściciel firmy Dr Retter EC, Władysław Retter.


Szeroka paleta możliwości
Bezpieczeństwo produktu i wygoda stosowania to nie jedyne zalety tego typu opakowań. Na rynku dostępne są różne rodzaje tub – laminatowe, polietynelowe, aluminiowe o różnej pojemności – długości i średnicy, z różnymi zamknięciami. To daje szerokie możliwości produkcyjne i marketingowe – rodzaj tuby dostosowuje się do rodzaju produktu, właściwości masy oraz do wymagań klienta. Projekt graficzny, etykietowanie i druk również nie stanowi większych problemów. Coraz większą popularnością cieszy się tuba z etykietą, ze względu na dużo mniejsze nakłady - minimalna ilość, którą można zamówić u producenta, wynosi 10 000 sztuk, natomiast w przypadku etykietowania ilość ta zmniejsza się nawet do 1000 sztuk.
Do tuby zakonfekcjonować można praktycznie każdy produkt – najczęściej są to pasty do zębów oraz kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała. Ostatnio coraz częściej pojawiają się również kosmetyki do pielęgnacji włosów – szampony, odżywki, produkty do stylizacji włosów, ale również kosmetyki do makijażu (podkłady, korektory).
– Bardzo ważne jest to, aby dobrać odpowiednią tubę do produktu – skład kosmetyku, jego gęstość ma ogromne znaczenie. Im więcej środków agresywnych w składzie produktu, tym tuba powinna cechować się większą barierowością – mówi Anna Lach, technolog i audytor wewnętrzny GMP w firmie Dr Retter EC.
Sam proces konfekcjonowania w tuby wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego i specjalistycznej kadry. Na rynku jest wiele firm, które oferują takie usługi. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze? Przede wszystkim na portfolio i doświadczenie. Sam proces nie jest trudny, ale trzeba mieć specjalistyczną wiedzę na temat tego, jak uzyskać dobry zgrzew, który pozostanie trwały przez cały okres ważności produktu. Nie bez znaczenia pozostaje również jego wizualny aspekt. Trzeba umieć ocenić materiał tuby i dobrać odpowiednie parametry, aby osiągnąć najlepszy rezultat.


– W firmie Dr Retter proces pakowania w tuby odbywa się automatycznie przy wykorzystaniu kilku typów maszyn pakujących, m.in. NordenMatic (konfekcjonowanie w tuby) oraz NordenPak (pakowanie w kartoniki). Tuby pozyskujemy od najlepszych w branży wytwórców, takich jak Witoplast (tuby plastikowe) i Albea (tuby laminatowe). W naszych usługach wykorzystujemy tuby laminatowe i plastikowe o średnicach: fi. 13.5, 16.0, 19.0, 25.0, 30.0, 35.0, 40.0, 50.0, 50.0 oval. Dostarczamy wyroby o pojemnościach od 3 ml do 275 ml. Wykorzystywane przez nas urządzenia pracują z dużą prędkością, umożliwiając zapakowanie 80 tub w ciągu jednej minuty. Dzięki temu realizacja nawet bardzo dużych zleceń nie zajmuje nam dużo czasu. Jesteśmy w stanie przygotować – w zależności od charakteru zamówienia – gotowe produkty w terminie od 1 tygodnia do 1 miesiąca. Przyjmujemy zlecenia od 1000 sztuk. – mówi Władysław Retter.

 

 

 

 

 

KOMENTARZE
Newsletter