Srebro - alternatywą w walce ze skórnymi infekcjami
18.08.2009
Nanocząsteczki srebra to nowa perspektywa dla osób z bakteryjnymi infekcjami skóry. Potwierdzono ich lepszą efektywność, w porównaniu do innych powszechnie stosowanych związków srebra.
Ostatnie badania przeprowadzone przez naukowców z Centre for Nanobioscience at the Agharkar Research Institute pokazały, że stosunkowo nowa technika- nanotechnologia kreuje przed srebrem kolejne możliwości wykorzystania. Naukowcy twierdzą, że zastosowanie srebra w kosmetykach, w ilości porównywalnej do ziarenka piasku pozwoli na uzyskanie oczekiwanych efektów w walce z bakteriami.

Badania przeprowadzano na żelu do miejscowego stosowania, zawierającego 30 razy mniej srebra niż dotychczas używana sól srebrowa sulfadiazyny. Stwierdzono, że żel ten zadziałał bójczo na wiele bakterii m.in. Pseudomonas aeruginosa- jeden z gatunków, najpowszechniej powodujących infekcje skórne. Nie wywołał również żadnych niepożądanych zmian po zastosowaniu na zdrową skórę (testy przeprowadzano na zwierzętach) .

Zabiegi ze srebrnymi monetami wrzucanymi do mleka, aby zapobiegać jego kwaśnieniu, znane w Starożytności, nie są może powtarzane w XXI wieku, ale na pewno dały początek rozmyślań nad właściwościami tego pierwiastka. Dziś znajduje on wykorzystanie w preparatach i maściach stosowanych na rany czy poparzenia, które są doskonałymi miejscami rozwoju bakterii i późniejszych infekcji skórnych.

Nanocząsteczki srebra w kosmetykach mogą być bezpieczniejszym środkiem antybakteryjnym niż np. azotan srebra, gdyż bardzo znikoma ilość zastosowanego srebra zmniejsza ryzyko wywołania efektów ubocznych, jakim jest pojawiające się przebarwienie skóry.

Zadziwiający jest fakt, że cząsteczka o rozmiarach stanowiących 1/50 000 szerokości ludzkiego włosa jest w stanie przeciwdziałać rozwojowi szerokiego spectrum bakterii i znaleźć w ten sposób zastosowanie w kosmetykach i dermo-kosmetykach.

Źródło: www.cosmeticsandtoiletries.com