Procter and Gamble testuje kosmetyki w opraciu o metody genetyczne
25.02.2009
Najnowsza seria produktów Pro-x,firmy Procter and Gamble, o działaniu anti-aging, w głównej mierze opiera się na składniku aktywnym w postaci heksamidyny.
Głównym zadaniem tej substancji czynnej jest pobudzenie regeneracji skóry, oraz wzmocnienie jej bariery ochronnej.

W celu identyfikacji  i doboru składników , które będą wykazywały najskuteczniejsze działanie , naukowcy  pracujący dla Procter and Gamble  zdecydowali się na metodę opartą na analizie genomu. Ma to na celu podkreślenie różnic w ekspresji genów pomiędzy  skórą młoda a starzejącą się.
Dysponowanie taką wiedzą pozwala na optymalny dobór substancji aktywnych kosmetyku, dzięki czemu będzie on wykazywał maksymalnie efektywne działanie.

Naukowcy firmy P& G zaznaczają , że metoda ta posiada znaczący potencjał dla rozwoju przemysłu, nie tylko, kosmetycznego.
W trakcie przeprowadzonych prób , zastosowano technikę mikromacierzy , w celu badania określonych sekwencji DNA.  Przedmiotem testów, były geny odpowiedzialne za metabolizm lipidów naskórkowych, dokładnie tych , które znajdują się w warstwie rogowej oraz poziom ich ekspresji dla skóry młodej i  dojrzałej , a także dla skóry narażonej na działanie promieni słonecznych jak i skóry , która stosowała fotoprotekcję .
Głównymi składnikami lipidów naskórkowych są ceramidy, cholesterol oraz kwasy tłuszczowe, które są kluczowymi czynnikami, które warunkują funkcje ochronną naskórka.
W trakcie przeprowadzonych badań , naukowcy P&G stwierdzili, że metabolizm składników lipidowych naskórka , w przypadku skóry starzejącej się jaki i narażonej  na nadziałanie promieni słonecznych, ulega zahamowaniu.
Obniżenie aktywności metabolicznej genów odpowiedzialnych za syntezę tych lipidów, jest przyczyną spadku funkcji ochronnej naskórka.
Następnym krokiem w pracy było określenie, jakie kosmetycznych związki mogłyby pomóc przywrócić właściwy stopień ekspresji genów.
Testy,  określające efektywność  działania  poszczególnych składników, prowadzone były na modelach tkankowych.

Zespół  naukowców zdecydował się na używane kultur równoważnych ludzkiej  skórze .
Heksamidyna, składnik serii   Pro X , został uznany za ,czynnik  który pobudza aktywność genów, odpowiedzialnych za syntezę lipidów naskórkowych, oraz dodatkowo przyczynia się do wzrostu syntezy witaminy B3

O komentarz do powyższego artykułu portal Biotechnologia.pl poprosił eksperta- Panią Magdalenę Kłosińską , biotechnologa i kosmetologa, kierownika zakładu produkującego kosmetyki Collagen Beauty Products , konsultanta ds kosmetyków :

W swoim komentarzu nie będę zastanawiała się nad skutecznością tego składnika i tej metody w walce ze zmarszczkami. Chciałabym raczej zwrócić uwagę na ewentualne niebezpieczeństwa związane z ingerencją w genetykę. Naukowcy do dziś spierają się czy rośliny genetycznie modyfikowane są bezpieczne dla zdrowia i życia ludzi. Na pewno przeprowadzono wiele badań, ale dopiero po wielu latach stosowania przez ludzi będzie można powiedzieć, że jest to bezpieczne, czy nie. Składnik odkryty przez firmę Procter and Gamble, znany zresztą obecnie jako składnik z grupy konserwujących, pobudza geny odpowiedzialne za syntezę lipidów naskórka. Skuteczność mechanizmu sprawdzona została na kulturach tkankowych, ale nikt nie może przewidzieć, czy heksamidyna nie pobudza również innych genów, nie uruchamia innych mechanizmów, które nie koniecznie są przez nas pożądane.

Źródło: cosmeticdesign.com