O czystku raz jeszcze… Dobroczynny wpływ ziela na skórę i nie tylko
Czystek (Cistus Incanus) jest rośliną, która w ostatnich czasach cieszy się dużą popularnością w ziołolecznictwie. Coraz większe zainteresowanie tą rośliną w środowisku naukowców rodzi coraz częstsze publikacje dotyczącego jego dobroczynnych właściwości. Jak wiadomo, czystkowi przypisuje się wiele cennych właściwości farmakologicznych. Należy zatem zwrócić także uwagę na jego działanie oraz zastosowanie w dziedzinie kosmetologii.

Jak potwierdziły badania, czystek wykazuje większy potencjał antyoksydacyjny niż zielona herbata, czerwone wino czy witamina C. Dzieje się to głównie za sprawą polifenoli, których ziele zawiera w sobie najwięcej wśród roślin europejskich.  Związki  te oprócz silnego działania zwalczającego wolne rodniki i zapobiegającego ich tworzeniu, wykazuje działanie przeciwstarzeniowe dzięki zdolności do obniżenia aktywności kolagenazy - enzymu powodującego rozkład kolagenu, jednego z białek budulcowych skóry.

Polifenole działają silnie przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Czystek, zawierający je w dużych ilościach skuteczne wspomaga walkę z trądzikiem, zwęża rozszerzone ujścia gruczołów łojowych, łagodzi i przyspiesza gojenie stanów zapalnych, a także rozjaśnia ślady po nich.

Badania przeprowadzone w Katedrze i Zakładzie Farmakognozji na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu udowodniły zdolność polifenoli do inhibicji tyrozynazy. Ziele czystka będzie więc wybielało przebarwienia. Stanowi to istotne rozwiązanie w walce z tym problemem estetycznym w sposób zgodny z naturą.

Dzięki zawartości związków fenolowych, Cistus Incanus wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiega ich rozszerzaniu i tworzeniu teleangiektazji. Stosowanie go można zatem śmiało zalecić osobom borykającym się z cerą naczynkową, a także dotkniętych rumieniem czy trądzikiem różowatym.

Olejek eteryczny z rośliny pobudza syntezę lipidów występujących w skórze, a także aktywuje działanie mitochondriów, dzięki czemu komórki szybciej ulegają odbudowie. Czystek może zatem odnaleźć również zastosowanie w leczeniu trudno gojących się ran i chorób skóry.

Właściwości odkażające i przeciwzapalne czystka determinują również skuteczne wspomaganie chorób przyzębia i zapalenia dziąseł. Może być więc wprowadzany do receptur preparatów do pielęgnacji jamy ustnej. Badania przeprowadzone przez niemieckich naukowców G. Wittpahl, I. Kölling-Speer i innych wykazały, iż roślina ta może również zmniejszyć ryzyko choroby próchnicy.

Warto również dodać, iż stosowanie ziela czystka zarówno drogą wewnętrzną, jak i od zewnątrz nie niesie za sobą żadnych udowodnionych skutków ubocznych. Na ten moment można zatem stwierdzić, iż jest bezpiecznym środkiem o wielokierunkowym działaniu.

E. Studzińska-Sroka, A. Frątczak, W. Bylka, Ocena właściwości hamujących tyrozynazę przez wybrane wyciągi roślinne, Polish Journal of Cosmetology,  2016, 19(1): 51-55