Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Każdy produkt kosmetyczny poddawany jest szeregowi badań. W zależności od zastosowanych surowców, typu produktu, Safety Assessor wydaje ocenę, jakim badaniom należy poddać oceniany preparat kosmetyczny. Są to między innymi badania mikrobiologiczne, dermatologiczne, fizykochemiczne, test konserwacji, ocena stabilności produktu, ocena kompatybilności wyrobu z opakowaniem, badania reologiczne i wiele innych. Mają one głównie na celu potwierdzić bezpieczeństwo stosowania kosmetyku oraz jego właściwości fizykochemiczne i stabilność. Jest też jeszcze jeden rodzaj badań polegający na potwierdzeniu deklaracji działania preparatu kosmetycznego i są to badania aplikacyjno-użytkowe.

 

Czym są i na czym polegają badania aplikacyjno-użytkowe kosmetyków?

Badania aplikacyjno-użytkowe są jednymi z najbardziej cenionych wśród producentów kosmetyków. Są one przeprowadzane na wybranej grupie probantów, którzy mają stosować dany preparat kosmetyczny przez określony czas i w ściśle określony sposób. Osoby testujące kosmetyk następnie wypełniają specjalne ankiety, w których zestawione są opinie na temat jego działania. Zazwyczaj wyniki badań podawane są w formie procentowej, czasem liczbowej. Badania aplikacyjne wykonywane są także po to, aby wykluczyć niebezpieczeństwo stosowania czy jakiekolwiek działania niepożądane wynikające ze stosowania danego preparatu kosmetycznego.

 

Co zawiera raport z badań aplikacyjno-użytkowych?

Gotowy raport z badania aplikacyjno-użytkowego zawiera:

- datę wpływu zlecenia,

- datę rejestracji,

- numer rejestracji,

- dokumenty dołączone do preparatu i zlecenia,

- charakterystykę wyrobu,

- przeznaczenie według producenta,

- zakres badań,

- czas trwania aplikacji,

- ocenę właściwości użytkowych,

- ocenę dermatologiczną,

- rezultaty stosowania,

- opcjonalnie wybrane opinie aplikantek,

- ocenę ogólną,

- ocenę końcową.

 

Zasadność przeprowadzania badań aplikacyjnych kosmetyków

Badania aplikacyjne stanowią metodę rzeczywistej oceny działania preparatu kosmetycznego na skórę. Według Ustawy o kosmetykach deklarowane właściwości produktu muszą być potwierdzone badaniami oraz zabronione jest wprowadzanie w błąd konsumenta poprzez deklaracje marketingowe i inne informacje obecne na opakowaniu. Wyniki badań aplikacyjnych wyrażają szczegółowe informacje na temat wrażeń konsumentów dotyczących między innymi konsystencji, zapachu, stopnia wchłaniania, łatwości w rozprowadzaniu, poprawy kolorytu, jędrności skóry czy też stopnia spłycenia zmarszczek. W ocenie zazwyczaj widnieją komentarze probantek, które określają wady i zalety stosowanego preparatu, wskazują też nowe ważne cechy preparatu.

KOMENTARZE
Newsletter