Gronkowcowy kwas lipotejchonowy hamuje rozwój reakcji zapalnej
24.11.2009
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, San Diego School of Medicine przedstawili molekularne podstawy umożliwiające zrozumienie teorii, która sugeruje, że narażenie dziecka na czynniki zakaźne oraz mikroorganizmy, zmniejsza jego podatność na choroby.
Przeprowadzone badania mogą pomóc w odnalezieniu nowych metod terapeutycznych, niezbędnych w walce z chorobami skóry o podłożu zapalnym. W ich świetle okazuje się, że fizjologiczna mikroflora skóry wyzwala ścieżkę reakcji, która zapobiega rozwojowi nadmiernej reakcji zapalnej po doznanym urazie. Informacje te okrywają także nowe mechanizmy w przebiegu procesów gojenia ran.

Gronkowce bytujące na skórze, te będące składnikami naturalnej mikroflory, nie wywołują reakcji zapalnej w obszarze naskórka. Ich przedostanie się do warstw skóry, znajdujących się poniżej naskórka, będzie inicjowało w obszarze skóry właściwej oraz tkanki podskórnej reakcje zapalną.

Badania przeprowadzone przez naukowców uniwersytety kalifornijskiego, ujawniły nieznany wcześniej mechanizm. W świetle przeprowadzonych testów okazało się, że produkt metabolizmu gronkowców hamuje reakcje zapalną naskórku. Zahamowanie to, spowodowane jest przez cząsteczkę o nazwie gronkowcowy kwas lipotejchonowy, która oddziałuje na ludzkie keratynocyty.

Naukowcy odkryli także, że aktywacja receptoraTLR3(Toll-like receptor 3) jest wymagana do wywołania normalnego, fizjologicznego stanu zapalnego, który występuje po urazie skóry. Z drugiej strony, zapalenie wywołane przez RLR3 jest modulowany z gronkowcowy kwas lipotejchonowy.

Dokładne wyniki przeprowadzonych badań zostały opublikowane w Journal of Nature Medicine